ogen verder achteruit?

• Marije

Hallo,

Sinds een jaar heb ik een bril voor achter de pc. Eerst met een sterkte aan alleen mijn linkeroog van + 0,5. Nu, na ruim een jaar, heb ik opnieuw laten meten omdat ik dezelfde klachten kreeg (vermoeidheid etc). Nu kwam er uit de meting: +1,0, cil. -0,5, en + 0,5. cil. -0,5. volgens de opticien heeft deze sterkte er altijd al gezeten, maar komt het nu naar boven doordat ik ouder word (ben 31 jaar). Kan ik verwachten dat mijn ogen nog verder achteruit gaan de komende jaren? En had de opticien dat dan de vorige keer niet al moeten meten? De opticien adviseerde met de nieuwe sterkte mijn bril vaker te gaan dragen. Heeft dat nog invloed op of mijn ogen verslechteren (m.a.w. train ik mijn ogen door het niet dragen van mijn bril?).

groetjes

Marije

• MarkS

Een cyclo-refractie is bij plussterktes de enigste manier om erachter te komen welke sterkte iemand echt heeft. Hierbij worden er druppels gebruikt waardoor iemand tijdelijk niet meer kan accomoderen. In alle andere gevallen meet je maar een gedeelte van de echte sterkte. En dat gedeelte kan dus best de ene keer meer zijn dan de andere. Elke orthoptist of optometrist kan een cyclo-refractie doen en u duidelijkheid verschaffen. Een opticien is een brillenvakman en geen oogmeetkundige.

Een optometrist bij u in de buurt is te vinden op www.optometrie.com

• mij

hoi hoi

ja mark je hebt helemaal gelijk. als iemand gedruppeld is kun je perfect zien wat de sterkte is die een persoon nodig heeft, maar daarom ga je het nog niet in een bril stoppen dan ziet die persoon er helemaal niks mee, zou je moeten weten.

marije als antwoord op je vraag. je ogen hebben altijd een beetje sterkte nodig gehad een plussterkte kun je prima zelf wegwerken, totdat je wat ouder word dan gaat het moeilijker worden. als je je bril opzet gaan je ogen meer ontspannen dus heb je geen last meer van je klachten. de opticien kan dit niet meten omdat je ogen niet na al die jaren op spanning gestaan te hebben in een keer gaan ontspannen. je begrijpt dan misschien ook wel dat als je je bril meer draagt je ogen meer kunnen ontspannen en dan inderdaad meer richting je echte sterkte gaan, maar je zult die sterkte op een gegeven moment echt wel nodig gaan hebben dus je kunt je bril gewoon beter dragen heb je in elk geval geen klachten.(of lenzen natuurlijk)

oh ja en mark ik ben opticien en optometrist en aan jou antwoord te zien heb je nog weinig in een optiekzaak gewerkt

• Marije

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal er dus toch aan moeten geloven mijn bril vaker te gaan dragen, en als ik mij's verhaal goed begrijp accepteren dat het nog wel wat verder achteruit kan gaan de komende tijd. De nieuwe glazen zitten er inmiddels in, en het kijkt een stuk prettiger moet ik zeggen!

groetjes

Marije

• Frank

Marije,

Bij heel veel mensen gaat het zicht achteruit, met name door op beeldschermen te kijken. Door te “turen”, oftewel “staren” ga je wazig zien. Een bril corrigeert dat zogenaamd. Echter door gebruik van de bril blijf je staren en zul je snel weer sterkere glazen nodig hebben, en zo kom je in een eindeloze loop van steeds sterkere glazen. De oplossing is weer leren kijken op de manier waarvoor je ogen gemaakt zijn: kijk bijvoorbeeld op www.natuurlijkzien.nl, www.visionofjoy en aanverwante sites. Ik ben er zelf mee aan het experimenteren en het werkt echt.

Succes, Frank

• Frank

….en Marije, wat ik ook nog wilde zeggen; valt het je ook niet op dat je de laatste jaren over de brillenreclames struikelt; Hans Anders, Specsavers, Het Huis, Goeie Acties van Pearle etc. Het is een enorme industrie die ons maar wat graag doen geloven dat iedereen boven de 30 een bril nodig heeft en dat je ogen alleen maar slechter en slechter worden. ALs ik mijn been breek geneest die, als ik een wond heb geneest die, maar ogen zouden niet kunnen regenereren? Wel iets om over na te denken toch? Groet Frank.