horror visionis

  • orthoptist

    dat slaat echt helemaal nergens op. er is een probleem in de samnewerking van de ogen dar helpt een laserbehandeling echt niet voor

  • marjolein

    allerbeste Raymond,

    misschien komt na zeven jaar dit bericht een beetje laat, maar je zocht naar lotgenoten, en niemand heeft zich voor je gemeld dus meldt ik mezelf maar.ik zoek namelijk ook naar lotgenoten! ik kreeg gisteravond laat een brief van het ziekenhuis waar ik mijn second opinion had gehad, die ik aan mijn huisarts door moest geven, en in die brief stond dat ik horror fusionis had (bij mij stond het er met een f…) mijn wereld stortte toch wel voor een groot deel in elkaar, ondanks dat het me niet verandert om wie ik ben…

    ik begon met dubbelzien ergens januari 2010, en ik heb twee oogoperaties gehad in mijn jeugd tegen een scheel, lui oog. sindsdien ben ik medisch alleen maar van het kastje naar de muur gestuurd, omdat niemand mij kon helpen.mij werd alleen maar gezegd dat ze niets voor me konden doen en daar werd ik erg verdrietig van.ik wordt ook niet goed van mijn klachten, je kan toch minder genieten van dingen die je ziet…ik heb dus precies het zelfde als jou, vandaar lotgenoten ;) alleen dan 7 jaar later…

    maar ik ben wel blij dat het in ieder geval een naam heeft, want dat betekend dat er wel onderzoek naar is, naar is geweest, of nog naar moet komen, en de wereld zit vol met ambitieuze mensen en de medische ontwikkelingen gaan heel snel… ik hoop nog altijd op een oplossing….

    hopelijk lees je dit bericht nog.

    marjolein

  • Veerle

    Hallo,

    Ik ben ook al enige tijd gezegend met hetzelfde probleem. Een maand geleden heeft het een naam gekregen: horror fussionis, eerder had ik daar nog niet van gehoord. Mij wordt verteld dat ik daar mee geboren ben. Als kind ben ik geopereerd van een wegtrekkend oogje.

    Ik ben zo'n 15 jaar geleden beginnen dubbel te zien, er is toen geprobeerd met een operatie om dit te corrigeren maar dat lukte niet. In Leuven werd mij aangeraden van mijn rechter oog (lui oog) geen glas met aangepaste sterkte in de bril te doen. In die tijd had ik links een sterkte nodig van ongeveer - 7 dioptrie en rechts -4 dioptrie. Maar rechts werd het dus een glas zonder sterkte. Daarna is het jaren goed gegaan, het beeld van mijn rechter oog werd grotendeels weggefilterd door mijn hersenen enkel als ik moe was ging het niet zo goed. Nu sinds een aantal maanden is het dubbelzien terug, vroeger in Leuven kregen ze het niet gecorigeerd met prisma en nu dus ook niet. Ondertussen was de sterkte voor mijn ogen geëvalueerd naar -9 voor mijn linker oog en -1,75 voor mijn rechter oog. Daar de lens van mijn linker oog een vertroebeling vertoonde en ik minder contrast zag, werd mij aangeraden om een lensvervangende operatie te laten doen. Dit is ondertussen gebeurd, maar op het dubbel zien heeft dit geen effect. Er helpt niets meer dus is het een kwestie om er mee leren om te gaan. Voor mij werkt het vrij goed om mijn rechterglas af te plakken zodat ik met één oog kijk. Vooral voor auto rijden, tv kijken. Het is alleen estetisch niet zo mooi. Daar ik in een secretariaat op scholen werk zie ik mij dat nog niet op het werk doen.

    Veerle

  • Mireille

    Misschien cosmetisch mooier om een zwarte contactlens te dragen zodat u niet meer dubbel ziet ipv een glas af te plakken?

  • Idalie

    De optemetriste dacht dat dit ook zou opvallen daar ik lichtbruine ogen heb en ze zei ook dat er toch nog licht doorkomt. Heeft iemand ervaring met zwarte contact lensen?

  • janine

    Hallo,Ik heb al vele jaren een zwarte lens en dat bevalt enorm goed .

    Als kind scheelziend geboren en overal geweest 4 operaties en niks hielp.

    Om gek van te worden..toen heb ik eerst een gewone zwarte zachte lens gedragen en daarna is er doordat ik een gewone lens niet meer mocht hebben(vanwege beschadiging van het hoornvlies)operatief een lens ingezet.

    Ik ben er zeer tevreden over en nee je bent er niet vanaf want s`avonds wordt je pupil groter en kijk ik erlangs al is dat in de jaren wel afgenomen.

    en de hersenen schakelen regelmatig even over op het ,,blinde,, oog dat is een fractie van een seconde met het gevolg dat je weer opnieuw moet scherpstellen en dat is vermoeiend .

    Maar alles beter dan altijd dubbel zien.

    Ik heb er altijd alles mee gedaan alleen nu ik een bril nodig heb is het erg lastig, een bril beperkt mijn zicht naar de zijkant nog meer dus ik ben op zoek naar een oplossing en toen kwam ik hier terecht.

    Nou en misschien is er iemand die er iets op weet..

    kortom ik hoop dat jullie iets met mijn verhaal kunnen.

    Groetjes Janine

  • Hanneke

    Ik heb zelf geen persoonlijke ervaring met deze afwijking. Wellicht is syntonics lichttherapie een alsnog mogelijkheid om te proberen. Dit kan diverse (oog)problemen oplossen en/of verminderen. Er staat hierover informatie op de pagina van optometrieheemskerk.nl Er zijn diverse optometristen die dit toepassen.

  • Raymond

    Ondertussen, jaren verder, gaat het redelijk met de prisma`s om 1 beeld te vormen. Wel heb ik enorm veel last van spanning en vermoeidheid. Wat ik zelf nog storender vind, is dat ik amper kan lezen. Op het moment dat ik het “veel” doe, krijg ik naast hoofdpijn ook een gevoel van duizeligheid, en stress. het heeft wat weg van zeeziekte zoals het voelt, incl misselijkheid. Hoe is het inmiddels met andere mensen die hier al reageerden? ( ik ben nog steeds raymond, maar moest een nieuw account aanmaken omdat ik mn oude email echt niet meer weet.

  • Raymond

    en van de 1 op de andere dag weer een lui oog. Wat apart is na de 2 operaties op jonge leeftijd. Vooral achter de computer kan ik niet meer met 2 ogen kijken ( alles dubbel) dus ik mdenk dat ik maar ( weer) piet piraat ga spelen, en 1 oog voorlopig helemaal afdek. Vermoedelijk door de nieuwe bril met nieuwe glazen, waarmee ze het slechte linkeroog teveel laten meekijken. Spanning,stress en een verdrietig gevoel dat ik weer 15 jaar terug in de tijd ben geworpen hierdoor. Dat horror is niet voor niets bedacht blijkbaar..

    raymond

    Hoe gata het met mijn mede horror fusionisten?