Kind eerst naar oogarts????

• monique

Hallo,

Ik denk dat mijn zoon van 8 een bril nodig heeft.

Volgens mijn man (huisarts) moet hij dat eerst langs de oogarts.

Hier is echter een wachttijd van 3 maanden.

Kan hij ook gewoon langs een (goede) opticien?

Graag ook wat uitleg over het waarom?

Alvast bedankt

• MarkS

Bij kinderen tussen de 6 en de 16 jaar is een jaarlijks optometrisch onderzoek aan te bevelen. Hierin kan duidelijk onderscheid worden gemaakt tussen pluis en niet pluis.

Bij jongere kinderen is de combinatie oogarts-orthoptist aan te bevelen.

Een opticien, slecht of goed kan alleen iets zeggen over de sterkte van de ogen, en niet over de gezondheid.

• Peters

Kinderen kunnen heel goed accomoderen met de ogen, veel beter dan volwassenen. Daarom geeft een reguliere meting van kinderen bij een opticiën vaak een refractieresultaat dat vaak afwijkt van de sterkte die kinderen in werkelijkheid nodig hebben. Dit probleem is op te lossen door het accomodatievermogen van de oogspieren van kinderen tijdelijk uit te schakelen door speciale oogdruppels. Dit kan alleen bij de oogarts. Dus voor oogmetingen (refracties) van kinderen, naar de oogarts. Bel gerust rond naar andere ziekenhuizen, de wachttijden verschillen enorm!

• MarkS

Ook optometristen mogen deze druppels gebruiken voor een cyclopegische refractie. Hiervoor geldt in het algemeen geen wachttijd.

• Carla de W

Ik ben met mijn kinderen eerst naar de opticien gegaan. Die kon wel een indicatie geven en die kwam overeen met wat de oogarts uiteindelijk zei. Het is enkel maar een idee, het kan nog verschillen….

Maar als je je echt zorgen maakt kan je eerst even voor die indicatie gaan.