Sterkte bril/ lenzen

• EFFIE

Sinds een maand ben ik van maandlenzen overgestapt op daglenzen omdat ik veel last heb van jeukende ogen door de hooikoorts. Mijn meting welke een maand geleden is gedaan kwam uit op -3,00 rechts en -1,75 links.

Mijn linkeroog is altijd wel stabiel alleen rechts wil het nog wel eens een kwart erbij of eraf.

Nu is het zo dat ik voor de zomervakantie een zonnebril wilde op sterkte. Ben ik vandaag naar een andere opticien gegaan en deze vertelde mij dat ik nu -1,75 links en rechts -2,25!!!!

Nu vraag ik mij af of dit mogelijk is. Klopt het dat je lenzen altijd wat sterker zijn dan je brilglazen?????Ik heb tevens in mijn rechteroog een cilinderafwijking.

Of is die meting puur een momentopname???

EFFIE

• Peters

De sterkte van de ogen is nooit stabiel. Je hebt immers te maken met organen die net als de rest van het lichaam met veranderingen te maken heeft. De leeftijd speelt een belangrijke rol, op bepaalde leeftijden kan de sterkte in korte tijd sterk wisselen. Het verschil in sterkte binnen een maand die je nu noemt is echter fors. Meet daarom eventueel nog een keer. Een meting ‘s morgens kan overigens heel anders uitvallen dan een meting ’s avonds of aan het eind van de middag.

Het is vaak beter om in een zonnebril op sterkte dezelfde sterkte te nemen als in de dagelijkse bril. Zet je in een zonnebril een (net iets) andere sterkte dan in de dagelijkse bril, dan moet je steeds omschakelen als je van bril naar zonnebril en vice versa wisselt.

De lenssterkte is nooit gelijk aan de brilsterkte!