waarom meting elke opticien anders?

• judith

Hoi,

ik heb een vraag, ik ben 23 en sinds kort heb ik ontdekt dat ik dingen niet kan lezen die anderen wel kunnen lezen. Ben daarom een opticien binnen gestapt om mijn ogen te laten meten, deze meneer kwam tot de conclusie dat ik -1.00 rechts heb en -1.50 links en ook een cilinder afwijking links heb. Omdat ik een uitgebreide test kreeg leek het me erg betrouwbaar. Een vriend raade mij aan ook een ander te bezoeken. Dit heb ik gedaan. Deze kwam op -0.50 en -0.75 zonder cilinder…(ook uitgebreid getest).

Hoe kan dit? hoe weet ik of ik de goede meting te pakken heb?

En van af welke - is het raadzaam een bril te nemen?

Bedankt alvast want ik begrijp er echt niets van!

groetjes Judith

• Martijn

Hallo Judith,

Bij grotere optiek-keten wil nog wel eens niet gediplomeerde ''opticiens" zitten.

Neem beide sterktes mee naar een goede opticien (een kleine zelfstandige opticien kunt u veel van verwachten, deze moeten het hebben van de betrouwbaarheid naar de klanten en leveren meestal perfecte service en kwaliteit, geen massaproductie!).

Laat hem meten, geef hem de 2 eerdere metingen, en hij zal je het verschil laten zien in visus. Nu kun je zelf beoordelen wie goet zit.

Succes ermee!

n.b. een te sterke min bril wordt al snel aangemeten, omdat je jong bent en nog makkelijk kunt accommederen. D.w.z. je oogspieren kunnen zich aanspannen en je ooglens crieert dan een plus sterkte. Als ik je -4.00 dpt voor houd, kun je hiermee ook goed zien!

Je accommedeerd dan namelijk van -4.00 dpt (die ik je voorhoud), naar (bijv) -0.75 (wat bv de werkelijke sterkte is),

dus -4.00dpt + 3.25dpt = -0.75

-4.00 is de sterkte die ik je voorhoud

+3.25 doet het oog accommederen

-0.75 is dan (bijv) je echte sterkte!

Ik hoop dat ik je het een beetje duidelijk heb gemaakt.

judith schreef:

>

> Hoi,

>

> ik heb een vraag, ik ben 23 en sinds kort heb ik ontdekt dat

> ik dingen niet kan lezen die anderen wel kunnen lezen. Ben

> daarom een opticien binnen gestapt om mijn ogen te laten

> meten, deze meneer kwam tot de conclusie dat ik -1.00 rechts

> heb en -1.50 links en ook een cilinder afwijking links heb.

> Omdat ik een uitgebreide test kreeg leek het me erg

> betrouwbaar. Een vriend raade mij aan ook een ander te

> bezoeken. Dit heb ik gedaan. Deze kwam op -0.50 en -0.75

> zonder cilinder…(ook uitgebreid getest).

>

> Hoe kan dit? hoe weet ik of ik de goede meting te pakken heb?

>

> En van af welke - is het raadzaam een bril te nemen?

>

> Bedankt alvast want ik begrijp er echt niets van!

>

>

> groetjes Judith

• judith

Bedankt voor je reactie!

Het aparte is dat ik naar de kleinere zelfstandige ben gegaan.

Maar hier kan ik wel wat mee!

groetjes Judith

• mij

licht niet aan kleine zelfstandige of aan grote keten, iedereen kan er naast zitten met een meting, waarscheinlijk als je die 2 verschillende sterktes zo voorhoud kiest judith voor de sterkste dat kijkt namelijk prettig, omdat je dat kleine beetje accomodeert

• judith

Bedankt voor de reacties! Heb nog een vraag. Van af welke -'afwijking' is het raadzaam een bril (lenzen) te nemen?

groetjes Judith

• xyz

als je klachten heb. anders heeft het geen zin.

• mij

inderdaad als je klachten hebt, zoals wazig zien, hoofdpijn, branderige ogen, snel moe enz. kan het helpen. bij de een zal dit bij -1,00 zijn bij de ander -0,25

• Klaas

Vraagje, naar aanleiding van dit onderwerp.

Welke opticien geeft nog gegevens mee, over de uitkomst van een oogmeting.

Als ik eerlijk ben,ik niet. Waarom zal ik na een grondige oogmeting, wat iet anders is dan een ogentest,mijn gegevens die ik opgedaan heb,mee geven aan een klant.

Of het moet zo zijn dat daar een vergoeding tegen over staat,die later verekend kan worden,met de aanschaf van een bril.

Dat ik denk,en weet bijna wel zeker,dat de uitslagen van de opticiens die je mee gekregen hebt niet de juiste zijn.

Klaas

• Jo

Klaas ik begrijp heel goed dat jij je uitkomst niet mee geeft. Ik persoonlijk ben het wat dat betreft geheel met jou mening eens! Echter mijn werkgever vindt dat ik de uitkomst wel mee behoor te geven aan de klant! Je opmerking dat je bijna wel zeker weet dat de uitslagen die door opticiens meegegeven worden niet de juiste zullen zijn slaat helemaal nergens op! De opticien die de refractiegegevens wel mee geeft (zoals ik oa) zat misschien wel bij jou in de klas!