Kinderzonnebril

• IlsevdA.

Hallo,

Zijn hier experts die mijn vraag kunnen beantwoorden?

Mijn eigen (Polaroid) zonnebril is catagorie 2, en er stond op: UV 400.

Op de zonnebril van mijn dochter (4) staat op: catagorie 2, UV 400.

Toch schijnt deze zonnebril voor mijn dochter niet geschikt te zijn?

Het verhaal gaat dat deze zonnebril juist ervoor zorgt dat er meer licht in de verwijde pupil schijnt en dat daardoor het oog beschadigd wordt.

Klopt dat?

Ik heb een opticien in de buurt gebeld, en die zei dat de zonnebril van mijn dochter prima is. Maar de berichten zijn tegenstrijdig.

En waar moet ik dan wel op letten bij de aanschaf van een kinderzonnebril?

Alvast hartelijk bedankt!

groeten IlsevdA.

• Rene

Ilse,

In onze atmosfeer komen UV-stralen (ultraviolet) voor, we onderscheiden UVC, UVB en UVA. Het UVC (tot 280nm) komt in de vrije natuur vrijwel niet voor, omdat de ozonlaag dit type zonnestraling niet doorlaat. Het UVC wordt alleen aangetroffen in speciale lichtbronnen waaronder bepaalde lasers. Het UVB (tot 315nm) uit het zonnespectrum dringt wel door de atmosfeer heen, maar niet door de waterdamp. De Hoeveelheid van dit type is in Nederland dan ook veel lager dan in droge, zonnige streken. Deze twee soorten stralingen kunnen schade geven aan de voorkant van het oog (sneeuwblind-heid, lasogen). Het nabije ultraviolet, UVA (tot 400nm), dringt wel door in het oog, hoge intensiteit of langdurige blootstelling kan de lens beschadigen.

Uit het bovenstaande blijkt dat een goede zonnebril die al het schadelijke licht tegenhoud er één moet zijn die dus zowel de UVC-, UVB- en UVA- stralen tegen moet houden. Bij aankoop van een zonnebril staat meestal op het glas een stickertje met UV 100 of bijvoorbeeld UV 400. Dit wil zeggen dat bij UV 400 alle schadelijke stralen tegen worden gehouden en bij UV 100 slechts een gedeelte hiervan. Hoe hoger het getal des te beter de zonnebril bescherming biedt.

Nog even over het licht wat je schreef: een lichter gekleurd glas kan ook alle schadelijke stralen tegenhouden omdat de UV-bescherming die op een zonnebrilglas word aangebracht een kleurloos laklaagje is.

KORTOM: de zonnebril van je dochter is 100% veilig! Geen zorgen over maken.

Hoop dat nu alles voor je duidelijk is! Maar hopen dat jullie de brillen vaak mogen kunnen dragen ! Dan heb ik ook mooi weer! ;-)

Groet,

Rene

• IlsevdA.

Dankjewel!