Intollerantie

• Susan

Is het waar dat consumenten zonder uitzondering allemaal intollerant worden voor zachte lenzen? (en dan over moeten stappen op een bril of een operatie ondergaan)

• Rene

Susan,

Op lange termijn kunnen de ogen de contactlenzen SOMS niet meer verdragen.

Met nadruk op soms, het is niet per definitie zo dat het bij iedereen voorkomt.

Ook andere zaken kunnen dit beinvloeden; algemene conditie van het lichaam,

leef en werkomgeving, medicijngebruik, allergieen etc.

Groeten,

Rene

• WJ

Bijna iedereen die ik ken die lang contactlenzen draagt krijgt na 10 tot 20 jaar problemen. Soms zelfs eerder.

Ik denk dat je iedereen langzaam maar zeker een allergie opbouwt tegen contactlenzen.

• Monique

Weet iemand of het kan dat het ene oog de lens niet meer verdraagd, terwijl het andere oog totaal geen problemen geeft?

• maris

Wat ik heb begerpen bij mijn ogen is het volgende. Zachte lensen dekken de gehele iris af en drijven daardoor minder in je oog. Ondanks dat ze zuurstof doorlatend zijn krijgt de iris te weinig zuurstof. Om dit zuurstof gebrek te compenseren laat je lichaam de adertjes in je oog doorgroeien onder je lans (vaatingroei genaamd) dit gebeurt op de duur bij iedereen die zachte lenzen draagt. Om te voorkomen dat de vaatoingroei te ver door zet tot over je pupil (je gaan dan een soor waterachtige vlekken zien) moet er over geschakeld worden op harde lensen. Harde lensen zijn veel kleiner en drijven veel beter op het oog. Door dat ze kleiner zijn en beter drijven schuiven ze zeg maar heen en weer en daardoor krijgt je iris veel meer opprvlakte zuurstof dan bij zachte lensen Na 15 jaar lensen dragen is dit bij mij dan ook het geval. Ik adviseer daarom vaak mensen om toch harde lensen te nemen ondanks dat ze minder conmfortabel zijn.

• Jan

Halo,

Volgens mij is het grootste probleem dat zachte lenzen te lang worden ‘doorgedragen’, Maandlenzen waar men 3 maanden mee deed. Half jaar lenzen waar men een jaar mee door bleef lopen enz.. enz.. als je altijd op tijd je lenzen ververst en je regelmatig op controle gaat, ze schoon maakt zoals het voorschreven staat met de juiste middelen en eventueel hoogzuurstofdoorlatende lenzen neemt (als het oog ze kan verdragen (genoeg traanvocht)) Dan kan het bijna niet mis gaan ook niet met zachte lenzen!!

groetjes Jan ( www.optischcentrum.nl )