Eyejewel

• Eye

De hippe piercingdrager kiest voor een juweeltje in het oog

DRIEBERGEN | De opvolger van de ‘gewone’ piercing is een juweeltje ín het oog. Deborah Boer (37) en Jannemiek Sonneveld (27) zijn de eersten ter wereld met een Jewel Eye.

In het linkeroog van de beide dames schittert een klein platina hartje. De versiering wordt pas zichtbaar als het oog draait. “Ik heb iets met ogen. Dit is een leuk en origineel accentje, dat bij mij past”, vertelt Jannemiek Sonneveld uit Zeist. Deborah Boer uit Driebergen deed mee omdat ze de Jewel Eye apart vindt. “Ik houd wel van dat bijzondere. Toen de neusoorbel ‘in’ werd, deed ik 'm juist uit.” Het oogjuweeltje is een nieuwe vorm van lichaamsversiering na de tatoeage en de piercing. Een platina hartje, rondje of sterretje wordt door een oogarts in het slijmvlies van het oogwit geplaatst. Het idee is ontwikkeld door de oogartsen Gerrit Mellis en Bob Ververs. “Mensen zijn erg bezig met lichaamsverandering. Voor de ogen was er weinig, terwijl ogen wel van groot belang zijn voor het contact maken met elkaar”, verklaart Ververs.

Sonneveld houdt helemaal niet van tatoeages en piercings. “De Jewel Eye is voor mij een permanente versiering op een subtiele manier. Het is niet dat iedereen kijkt en meteen zegt: wat heb je daar nou?” Of het oogjuweeltje net zo'n hype zal worden als oorbellen, navelpiercings en tatoeages? Boer: “Ik denk het niet. Omdat het toch je oog is, ligt de drempel een stuk hoger.”

Door de uitgebreide begeleiding van de oogartsen waren de vrouwen niet bang voor risico's of pijn aan het oog. “Alleen de avond na de operatie had ik een branderig gevoel in mijn oog”, beschrijft Boer. Een aantal dagen na de ingreep verdwijnen de klachten.

Het spannendste vond Sonneveld het uiteindelijke resultaat. Ze was vooral bang dat het hartje niet op de verwachte plek zou zitten, maar te veel naar beneden zou zakken. De beide dames zijn zeer te spreken over de Jewel Eye.

Ze geven aan het sieraad puur voor zichzelf te hebben genomen. “Het is van mij, het maakt me niet uit wat mensen er van zeggen. Wel vind ik het leuk dat mijn dochters van 12 en 16 er later ook één willen”, zegt Boer.

Een halfjaar geleden benaderden oogartsen Melles en Ververs de eerste drie ‘proefkonijnen’, een maand later de volgende vier. Deze mensen zijn een halfjaar gevolgd in verband met eventuele klachten. Ververs weet dat de gevoelens verdeeld zijn over het oogjuweeltje, maar vindt het geen onzinnige ingreep. | GPD

• Jan

Waarom doen oogartsen dit? Die zouden toch beter moeten weten?

• leerling-opticien

Hoi, ik heb een vraagje, waar heb je dit bericht vandaan? welke site, ik ben namelijk op zoek gegaan, maar heb niks kunnen vinden op internet. Ik vroeg me af of er ook foto's van zijn, ik zou dat namelijk wel eens willen zien.

Het lijkt me echt heel raar.

(niks voor mij hoor, maar ik ben gewoon nieuwsgierig).

• dita

heeft in het ad gestaan

met een foto vond het niet spectaculair om te zien

groetjes dita

• Jan

Ik heb de foto op de site van radio3 FM (chiel) gezien. Daar hoorde ik er nl over.

Was inderdaad niet spectaculair.