meting juist?

• cijferaar

Hallo,

Ik draag een bril van -8,5 en een cylinder van -1,5 met multifocale glazen. Mijn visus is de laatste vijf jaar teruggegaan van 80 naar 65. De oogarts en huisarts zagen hierin geen aanleiding voor een verwijzing naar de oogarts.

De neuroloog, waar ik voor hoofdpijnklachten kom, vond dit wel een aanleiding.

Volgens de oogarts is mijn oog gezond, maar alleen veel te droog. Hiervoor krijg ik kunsttranen. Volgens haar zijn mijn ogen overgecorrigeerd. Ik moet nog een keer terugkomen voor een juiste brildoormeting.

Het afgelopen jaar ben ik al drie keer bij de opticien/optometrist geweest met klachten en drie keer is een meting gedaan. Alle drie keren is de bril op kosten van de opticien bijgesteld.

Wat nu? Verstaat de man zijn vak niet of heb ik lastige ogen of is een multifocale bril niet geschikt voor mij? De brilleglazen kostten honderden euro's. De verzekering geeft maar eens in de drie jaar een bijdrage. Betekent dit een strop voor mij van honderden euro's?

cijferaar

• JP

Elke keer als iemand naar een opticien gaat, kan je een andere sterkte hebben, aangezien je ogen verschillende sterke kunnen geven als je bijvoorbeeld moe bent. Ook kunnen daar andere factoren aan liggen. Met multifocale glazen heb je dus een lees additie (leesgedeelte) Tja, wat deze is staat er niet bij en ligt o.a. aan je leeftijd. Dat je een lage visus hebt, betekend al dat je minder scherp ziet. Hier kan je weinig aan doen. Een juiste meting kan dus van dag tot dag verschillen (al kan het niet echt groot zijn natuurlijk ;-) )

Ik weet niet je leeftijd, maar als deze hoog is, zou ik eens nadenken en voorstellen bij de opticien aan een bifocale bril. Deze heeft dat “maantje” in het glas. Kijkt een stuk rustiger als je het niet gewend bent. Hierbij heb je dus een scherpte voor in de verte en voor het lezen. Bij een multifocale bril heb je een verte sterkte en dat loopt over naar je leessterkte. Dit is dus meer aanpassen.

Dat de opticien het gratis bijsteld, lijkt mij niet meer dan logisch. Nieuwe glazen kan ik me niet voorstellen dat hij dit doet, aangezien hij dan een strop krijgt doordat deze glazen niet goedkoop zijn om in te kopen. Dus zou daar maar eens op letten.

Ik zou anders eens naar een andere “echte” opticien gaan en het probleem uitleggen. Hij zou zijn collega niet voor schut zetten, maar kan wel een eerlijk oordeel geven.

Groetjes en succes, JP

PS, je verteld dat de oogarts en de huistarts je geen verwijzing naar de oogarts wilt geven. Eeeeeeeh de oogarts wilt geen verwijzing geven naar hemzelf?! ;-)