sterke cylinder

• cijferaar

Hallo,

Mijn dochter van 26 draagt al 10 jaar harde lenzen. Nu blijkt ze een cylinder van - 3 te hebben. De ene opticien (van een keten) beveelt zachte lenzen aan en de ander (zelfstandige) zegt dat ze juist alleen maar harde lenzen kan hebben. Ze heeft inmiddels een proefpassing zachte lenzen, maar ze ziet hier niet scherp mee. Weten jullie het antwoord?

cijferaar

• Fred Cardinaal

U bent bij een keten geweest, ik zal niets ten nadele van de ketens zeggen doch mijnsinziens is de kennis bij veel van deze bedrijven niet aanwezig. Indien Uw dochter een cylinder van -3.00 heeft is het noodzakelijk een zeer goede aanpassing te laten verrichten. Indien U over wilt stappen op zachte lenzen is er maar 1 fabrikant die hiervoor lenzen kan leveren. Het grote probleem dat zich voordoet bij cylinderlenzen is de juiste stand van de cylinder. Indien dit maar 2 graden gedraait zit ziet Uw dochter minder met Torische (cylinder)lenzen. Dit komt doordat de lens in de ene richting een andere sterkte heeft dan in de andere. Met harde lenzen is het evenwel zeer goed mogelijk om hier een cylinder in te bestellen. Van zowel de torische zachte als de torische harde lenzen is de prijs aanzienlijk hoger.

Nog even een tip: vraag altijd naar de soort en de verpakking alvorens tot de aanschaf over te gaan. Het is namelijk zo dat maandlenzen niet geleverd worden met een cylinder van - 3.00.

Ik ben de eigenaar van een optiekbedrijf indien U nog vragen heeft kunt U mij mailen op f.cardinaal@zonnet.nl

• Inge

Hallo,

Ook ik heb een sterke cylinder en ben na 15 jaar harde lenzen overgestapt op zachte maandlenzen. deze bevallen mij heel goed. Er zitten in de lenzen een soort streepje en die moet eerst onderaan staan (zakt vanzelf) en pas dan kan ik goed zien, als dit streepje niet onderaan zit zie ik heel onscherp en soms zelfs dubbel. Dit duurt soms even maar na een tijdje (5 min.) zitten ze uiteindelijk wel goed.

Groetjes

Inge

• klaas

Geen valse hoop vestigen, elk oog is anders, en de opbouw van het oog speelt hier ook een rol. Wees eens eerlijk waar hebt u nu het meeste vetrouwen in, in die keten, deze jongens moeten scooren, of in die zelfstandige opticien, die zijn naam heeft hoog te houden. En als het echt zo was dat het mogenlijk was om van de zachte lenzen af te komen, dan had hij het zeker gedaan. Ook wat de inkomsten betreft, zachte lenzen zijn in verhouding en in gebruik veel duurder, dus kassa.

Vraag die zelfstandige opticien maar, waarom ze geen zachte lenzen kan hebben,

daar zal hij zeker de tijd voor nemen om dat u uit te leggen.

sucses Klaas