Varifocus en beeldschermwerk

• Anouk

Ik ben bezig met werkplekonderzoek(jes) binnen de organisatie waar ik werk. Er zijn bepaalde regels voor de opstelling van het beeldscherm, maar ik heb begrepen dat er voor dragers van varifocus glazen andere richtlijnen gelden.

Kan iemand mij vertellen waar ik deze zou kunnen vinden?

Alvast bedankt voor de reactie(s)

Anouk

• Nico

Hallo Anouk,

Een interessante uitgave is de Arbo Informatie van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: AI-2, Werken met beeldschermen (verkrijgbaar bij Sdu uitgevers). Enkele leveranciers van brillenglazen (zoals bijvoorbeeld Zeiss) hebben speciale oplossingen voor beeldschermwerk. Mocht je daar meer informatie over willen hebben, dan hoor ik dat wel van je.

Nico

• natascha

Het is een bekend gegeven dat oudere werknemers, de gene die varifocus of dubbelfocus glazen dragen altijd problemen hebben met hun beeldscherm.

Dit heeft te maken met hun lees toeslag die zij nodig hebben om op 30/ 40 cm afstand goed te kunnen zien.

Om het beeld scherm te kunnen zien hebben zij een “oud”' leesbrilletje (waar de leesafstand niet haalbaar meer mee is nodig.

Door mijn werk, waarbij wij het gehele GVB Amsterdam mee bedienen hebben wij onder tussen al duizenden beeldscherm brillen gemaakt, en zijn er al heel veel klachten op gelost evt vragen mail me maar.

• Klaas

Probeer eens een andere houding dan volgens hun voorschrift, de praktijk wijst het namelijk uit, dat als je op het beeldscherm neerkijkt (dus de stoel wat hoger of het beeldscherm lager) het werk makelijk aankunt. Veel van mijn klanten doen alles met de multifocale bril, zowel op hun werk als thuis. Voor veel andere, de jongere onder ons, is er vaak een kleine correctie nodig. Maar vooral het constant kijken op deze afstand is vermoeiend, vandaar dat je ook eens om je heen moet kijken, een blik in de verte werpen, even de ogen ontspannen. En vooral niet te lang achter het beeldscherm werken, aan dit laatste wordt vaak niet aan vast gehouden, waar over toch ook de nodige ARBO regels bestaan.