nachtlenzen

• saskia

Heb een probleem met mijn nachtlenzen. Ik kreeg vermoeide, branderige ogen en hoofdpijn. Het bleek dat ze 0.75 teveel corrigeerden, waar waarschijnlijk mijn klachten vandaan kwamen. Ben nu met vormvaste lenzen bezig, en inderdaad mijn klachten zijn weg. Maar het is wel een hele stap terug als je nachtlenzen gewend bent. Ik zie er minder mee, en je hebt weer iets in je oog. dus eigenlijk mis ik de nachtlenzen.

Nu heb ik begrepen dat nachtlenzen ook wat moeten overcorrigeren, omdat het in de loop van de dag terug loopt. Herkent iemand deze klacht, en heeft het zin om de nachtlenzen aan te passen, of kan ik er maar beter helemaal mee stoppen?

Heb een sterkte van - 1.50 aan beide ogen. volgens mijn opticien ben ik de enige die deze klachten heeft.

• Rene

Ik draag nu sinds 10 maanden nachtlenzen. Ik heb niet het idee dat mijn zicht gedurende de dag terugloopt. Integendeel ik zie steeds beter hoe later het wordt hoe beter. Ook de pc en tv kijken gaat in de avond beter dan in de ochtend.

Ja nachtlenzen is echt een aanrader. Niets in je ogen gedurende de dag. Het is een beter alternatief dan laseren omdat je nu altijd nog terug kan.

• saskia

Dat gevoel had ik ook niet. Zag van dichtbij goed, en in de verte heel goed. Vond nachtlenzen ook helemaal het einde. vond dat het ook heel natuurlijk keek.

totdat ik dus last van die zere, vermoeide ogen kreeg.

• N. Mulder

Laat ik als eerste zeggen dat je niet de enige bent met een dergelijke klacht. De oorzaak kan divers zijn. Persoonlijk vind ik je overcorrectie van +0,75 nog weinig tov van de te corrigeren sterkte van -1,50. Bij deze geringe sterkten zien we vaak dat de overcorrectie veel groter is dan +0,75. Ben dan ook eigenlijk benieuwd hoe lang de nachtlenzen gedragen zijn. 1 maand of langer? Of juist veel korter dan 1 maand

Er is een onderzoek geweest dat aangeeft dat de nachtlens na ongeveer 1 maand het maximale resultaat laat zien.

Voor een juiste werking van de nachtlens moet er ‘s ochtends een overcorrectie van ongeveer +0,50 zijn. ’s avonds mag deze -0,50 zijn. Gedurende de dag loopt de corrigerende werking van de nachtlens terug. Hoe langer de nachtlens gedragen wordt (de periode, niet de nachtelijke uren) hoe stabieler het zou moeten worden.

Je geeft aan dat je met de nachtlens een beter beeld had dan met de vormvaste ctl. Daar kan je klacht eventueel vandaan komen. Afhankelijk van je leeftijd en werkzaamheden zou opzich +0,75 te overbruggen moeten zijn. Maar als er iets wijzigt aan de binoculaire balans ( samenwerking tussen het r en l oog ) dan kan je verschillende klachten krijgen. Het kan zijn dat een iets minder goed beeld een oog onderdrukt. terwijl bij een optimale correctie het ene oog het over gaat nemen van het ander. Ook kan een vorm van latent scheelzien aanwezig zijn. (Troost je dat hebben veel mensen). En dat de betere correctie dit meer naar voren laat komen waardoor er spannigen optreden.

Leuk om allemaal te weten maar doe er niets aan. Als de nachtlens je problemen oplevert, kan je beter stoppen en niet gaan graven in het voorgaande. Daar valt misschien theoretisch wat aan te doen maar practisch lijkt het mij niet juist.

Gr

Nic

• saskia

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ben blij te horen dat ik niet de enige ben met die klachten. Heb ze drie maanden gedragen toen de klachten begonnen. Omdat volgens mijn opticien het geen klachten waren die bij nachtlenzen horen dus heb ik er in totaal 9 maand mee gelopen. Mijn klachten zijn nu wel over, maar kan niet echt aan de vormvaste lenzen wennen. Ben blij met uw advies om niet verder te gaan met de nachtlenzen. Ga verder met bril of combinatie lenzen en bril.

Hoewel het me vreselijk spijt dat het met de nachtlenzen niet ging, want ik vond het een wondermiddel

• saskia

Heeft het geen zin om de lenzen aan te passen, zodat ze iets minder corrigeren?

Heb begrepen dat er twee fabrikanten van nachtlenzen zijn, waarvan de ene minder met overcorrectie werkt.

• Anja

Hoi Saskia,

Ik heb ook nachtlenzen tot zeer grote tevredenheid. Ik trok het echt niet om gewone lenzen te dragen en ben ietwat ijdel dus droeg ik mijn bril ook niet al te vaak. Met als gevolg dat ik grotendeels blind door het leven ging.

Mijn sterkte is -2.00 en - 1,75. Ik had na 5 dagen dragen al een vermoeid branderig gevoel in mijn rechteroog, na controle bleek dat mijn rechteroog over gecorrigeerd was tot +0,75. De opticiën zei mij toen dat ik de nachtlenzen om de nacht moest gaan dragen, dit doe ik nu en ik moet zeggen super. Om de nacht die lenzen in en 2 dagen lang alles perfect kunnen zien. Misschien is dit voor jou dus ook een aanrader.

groetjes Anja

• saskia

Dat advies heb ik ook gekregen, maar dat werkte bij mij niet. Had ze eerst drie maanden trouw elke nacht gedragen, toen begonnen de klachten, en heb ik een nacht overgeslagen. Had toen het gevoel dat ik er wel 2 dagen scherp mee kon zien. Toen ik regelmatiger een nacht overging slaan werd het toch wel minder. Dat vond ik zeer irritant, en haalde de klachten ook niet weg. Kreeg ook het advies om 1 nacht wel 1 nacht niet, en dan overdag een tijd te dragen. wat ik helemaal irritant vond. Ik zag elke dag anders. Heb nu vormvaste lenzen, en de klachten zijn wel weg, maar voel die dingen nog vreselijk zitten. (draag ze nu drie weken)Met zachte lenzen had ik het probleem dat elke keer bij het wisselen van de maandlenzen er wel een lens bij zat waar ik niet door kon kijken. Had het gevoel dat het dan een heel andere sterkte was. Werd ik helemaal gek van. en een bril vind ik zo naar kijken. blijft er niet veel over.Laser durf ik niet. Het zal maar niet goed gaan. Het moet toch mogelijk zijn om lekker te kunnen kijken zonder klachten?

• anja

Jeetje ik hoop dat het bij mij goed blijft gaan, ik kan tot diep in de nacht alles perfect zien ook als ik op mijn 2e nacht zonder zit. Heb je beide merken al geprobeert? ik heb die van mij van citylens.

De lenzen die ik het meest comfortabel overdag vond zijn acuvu daglenzen.

Ik vind trouwens het gevoel van nachtlenzen heel erg irritant blij dat ik ze alleen in moet als ik slaap :-)

• saskia

Ik heb dat andere merk dus. Denk niet dat het zin heeft om een ander merk te proberen. Ook daarbij heb je overwaarde.

Ga er maar vanuit dat het bij jou goed blijft gaan. Ik ben een van de weinigen waarbij het niet goed gaat.

Draag nu drie weken de Xtralens. Is een vormvaste lens, maar dan iets groter dan de normale vormvaste lens. Mijn opticien was erg tevreden. Ik zelf moet nog wel heel erg wennen. Is een hele stap terug van de nachtlens, want daar heb ik nog steeds heimwee naar.