Laat ik als eerste zeggen dat je niet de enige bent met een dergelijke klacht. De oorzaak kan divers zijn. Persoonlijk vind ik je overcorrectie van +0,75 nog weinig tov van de te corrigeren sterkte van -1,50. Bij deze geringe sterkten zien we vaak dat de overcorrectie veel groter is dan +0,75. Ben dan ook eigenlijk benieuwd hoe lang de nachtlenzen gedragen zijn. 1 maand of langer? Of juist veel korter dan 1 maand
Er is een onderzoek geweest dat aangeeft dat de nachtlens na ongeveer 1 maand het maximale resultaat laat zien.
Voor een juiste werking van de nachtlens moet er ‘s ochtends een overcorrectie van ongeveer +0,50 zijn. ’s avonds mag deze -0,50 zijn. Gedurende de dag loopt de corrigerende werking van de nachtlens terug. Hoe langer de nachtlens gedragen wordt (de periode, niet de nachtelijke uren) hoe stabieler het zou moeten worden.
Je geeft aan dat je met de nachtlens een beter beeld had dan met de vormvaste ctl. Daar kan je klacht eventueel vandaan komen. Afhankelijk van je leeftijd en werkzaamheden zou opzich +0,75 te overbruggen moeten zijn. Maar als er iets wijzigt aan de binoculaire balans ( samenwerking tussen het r en l oog ) dan kan je verschillende klachten krijgen. Het kan zijn dat een iets minder goed beeld een oog onderdrukt. terwijl bij een optimale correctie het ene oog het over gaat nemen van het ander. Ook kan een vorm van latent scheelzien aanwezig zijn. (Troost je dat hebben veel mensen). En dat de betere correctie dit meer naar voren laat komen waardoor er spannigen optreden.
Leuk om allemaal te weten maar doe er niets aan. Als de nachtlens je problemen oplevert, kan je beter stoppen en niet gaan graven in het voorgaande. Daar valt misschien theoretisch wat aan te doen maar practisch lijkt het mij niet juist.
Gr
Nic