floaters, mouches volantes

• Johan

hallo,

ik ben 25 en heb last van mouches volantes, zwevende donkere vlekjes in je ogen, je ziet ze als semi-transparante troubbele vlekken door de lucht zweven vooral bij helder weer en tegen lichte achtergronden, echter, ik zie ze altijd! en wordt er gek van, het was niet erg zolang ik geen lichtflitsen zie werd mij verteld.

zijn er hier mensen die dit ook hebben? en hoe zijn u ervaringen ermee? ik heb ze ongeveer een half jaar en wordt gek! Ik denk dat ik ze heb gekregen door onder een superbruinzonnebank te gaan zonder brilletje en rechtstreeks in het licht te kijken. Ik ga normaal nooit onder de zonnebank dus wist ik veel? ja dit klinkt dom ik weet het.

alvast bedankt voor jullie reacties!

Johan.

• Bas

He Johan,

Aller eerst een tegen vraag. Gebruik je een correctie(lenzen of bril) En zo ja wat voor sterkte?

Groeten

Bas

• Johan

Beste bas,

ik heb geen bril of contactlenzen, de scherpte van mijn zicht is buiten die vervelende dingen ok.

groeten,

Johan.

• Johan

Beste Bas,

Is het mogelijk nog even te reageren op mijn voorgaande berichten aub. Door hier even te lezen heb ik vernomen dat u opticien bent en daardoor stel ik uw antwoord dubbel op prijs!!!

Alvast bedankt,

Johan.

• Bas

Hoi Johan,

Hier als nog een reactie, sorry voor de verlating.

Mouches Volantes is iets wat iedereen heeft. Het is een overblijfsel van het ontstaan van het oog. Als het oog wordt gevormd voor de geboorte van een kind loopt er door het glasachtig lichaam een aantal aders naar de lens van het oog. Dit ten behoeven van de groei van de lens. Als de lens volgroeid is worden deze aders weer afgebroken. Hellaas gebeurt het afbreken van deze aders bijna nooit volledig. De resten hiervan zijn de bekende floaters of mouches volantes.

Normaal gesproken worden deze door de hersenen weg gefilterd uit het gezichtsveld. Maar op het moment dat de floaters te veel aanwezig zijn zal dit niet meer mogelijk zijn.

Je vraag of die keer zonder bescherming onder de zonnebank gaan er mee te maken heeft kan op meerdere manieren uitgelegd worden.

1 Het gunstigste geval: het heeft er niks mee te maken.

2 Door de UV straling van de zonnebank zijn de floaters aangetast of verkleurd waardoor je hersenen ze nu niet meer weg kunnen filteren.

3 Door de UV straling van de zonnebank is je gezichtsveld aangetast waardoor de floaters veel duidelijker te zien zijn.

Het beste is toch om je ogen eens te laten onderzoeken door een oogarts of optometrist. Als je nog vragen hebt hoor ik het graag, je kan ook altijd een email sturen.

Groeten,

Bas

• Johan

Bas,

Bedankt voor je duidelijke antwoord! Is het mogelijk dat deze na verloop van tijd minder zichtbaar worden? zo ja, valt er een gemiddellde termijn op te plakken?

Ps: ik heb de indruk dat ze meer zichtbaar zijn wanneer ik uiters vermoeid ben en/of slecht geslapen heb, beeld ik me dit in of is dat mogelijk?

Dank u Bas!