Waar kan ik terecht met mijn vragen

• cijferaar

Hallo,

Ik ben een vrouw van 55. Ik draag een multifocale bril van -8,5sf/-1,5cyl. Mijn visus is 0,65. Hoewel ik het idee heb dat mijn rechter oog veel slechter is.

Afgelopen half jaar ben ik wel drie keer bij de opticien geweest. Inmiddels heb ik een aparte leesbril (-6,25sf/-1,5cyl/prisma1) voor lees en computerwerk.

Vorig jaar kreeg ik een burnout. Langzamerhand breid ik mijn werktijd uit. Dit betekent veel lees en beeldscherm werk. IK heb momenteel veel hoofdpijn, nek en schouder klachten. Daarnaast heb ik het gevoel dat mijn oogspieren ook zeer gespannen zijn. Kan dat?

Kan het zijn dat ik door de mindere visus mijn ogen teveel belast met meer dan zes uur lees en beeldschermwerk (financiele administratie, dus vooral veel kleine cijfertjes).

Is het verantwoord om met deze visus veel auto te rijden? Ik doe het niet graag, vooral niet in schemer en donker. Zelf heb ik het idee dat ik verblind raak en geen diepte meer zie.

Heeft iemand oefeningen om de oogspieren te ontspannen

Wat is de aanbevolen maximumtijd om te lezen en beeldschermwerk te doen

Ik heb ook geregeld last van mouche volantes. Net kleine ongrijpbare vliegjes in ge zichtsveld. Is dit schadelijk?

Wanneer heeft het zin een oogarts te bezoeken? Mijn huisarts geeft alleen op aanbeveling van de opticien een verwijskaart.

Je ziet veel vragen. Ik ben op internet al op zoek geweest naar forums voor deze vragen, maar ik heb daar niets geschikts gevonden. Wellicht hebben jullie antwoorden of adviezen.

groeten cijferaar

• Theo

Uw multifocale bril heeft een sferische sterkte van -8.50 en de leesbril -6.25. Dit houdt dus in een leestoeslag van 2.25. Gezien uw leeftijd en visus redelijk normaal.

Een multifocale bril met deze leestoeslag is in principe niet geschikt voor langdurig beeldschermwerk. Halverwege de overgang naar het leesgedeelte bevindt zich wel de goede sterkte, maar om hiermee te kunnen zien moet u uw hoofd wat achterover houden wat weer resulteert in nekklachten. Bovendien is er dan maar een betrekkelijke smalle strook op het beeldscherm scherp.

Met uw leesbril kunt u met de bestaande sterkte maar scherp zien tot een afstand van ongeveer 45 cm. Over het algemeen staat een beeldscherm op een afstand van 60 tot 70 cm. Met deze leesbril zult u uw hoofd wat naar voren moeten buigen, wat dus weer kan resulteren in nekklachten.

Om goed op een beeldscherm te kunnen zien zou u een aparte beeldschermwerkbril moeten hebben. Hierbij bevindt zich op beeldschermhoogte de sterkte voor het beeldscherm (ongeveer sferisch -7.25), en dan al of niet gecombineerd met een leesgedeelte (-6.25) onderin. Gezien de lagere visus zou ik een ‘maantje’ aanraden. Kijk ook een op www.vanhoutoptiek.nl onder Brillen/Beeldschermwerkbrillen voor meer uitleg.

Gezien de lagere visus kan een wat groter beeldscherm of een groter lettertype ook wel de nodige verbetering geven.

Bij meer dan 2 uur beeldschermwerk per dag is de werkgever vanuit de Arbo-wet verplicht om een beeldschermwerkbril ter beschikking te stellen, indien dit werk niet met uw normale bril gedaan kan worden. Gezien de sterkte en visus is dit zonder meer voor u het geval.

Een maximum tijd aan beeldschermwerk is er niet. Regelmatige rustpauzes zijn wel nodig.

Met een visus van 0.65 is het niet onverantwoord om auto te rijden al zal dit wel inspannender zijn. Dat u dit niet prettig vindt kan zijn, maar er zijn ook mensen met een visus van 1.0 die in het donker niet prettig rijden.

Mouches volantes kunnen geen kwaad al kunnen ze wel hinderlijk zijn. Bij een plotselinge sterke toename van deze mouches is het wel direct noodzakelijk om de oogarts te bezoeken.