zachte-"harde" lenzen

• laura

Zijn er mensen die van zachte lenzen overgestapt zijn op “harde”lenzen en die daar goede ervaringen mee hebben? Zachte lenzen bevielen me namelijk niet. Hoor vaak dat zachte lenzen veel lekkerder zitten, maar is dit ook zo?

• WJ

Ja , dat is zo. Harde lenzen zitten in het begin heel slecht. Je moet er echt een paar weken tot maanden aan wennen. Dit valt in het begin echt tegen en het de bedoeling dat je dan gelijk opgeeft.

Ben je er eenmaal aan gewend dan zitten ze als gegoten en meestal net zo goed als zachte lenzen. Bijkomend voordeel is dat je zicht met harde lenzen nog beter is en minder risico loopt op allerlei infecties ed.

Kijk eens op www.eculens.nl

• eyesee

Beste WJ,

Met het tweede deel van je verhaal ben ik het volkomen eens! Het eerste gedeelte vind ik echter je reinste lariekoek, sorry voor het woord. Ik begrijp ook wel dat je het ironisch bedoeld, je schrikt alleen op zo'n manier “onwetende ” leken af! Natuurlijk voel je de harde lenzen in het begin veel meer zitten dan zachte. Ik denk alleen dat je door deze woorden te kiezen, dit mooie, veilige, betaalbare produkt afschrikwekkend presenteerd. Dit kan toch niet je bedoeling zijn?

Met vriendelijke groet,

• laura

Heb de website bekeken waarna WJ verwees, en denk dat ik me maar eens laat informeren naar de xtralens. Lijkt heel positief.

• WJ

Beste Eyesee ,

Ik bedoel het helemaal niet ironisch…..

Misschien komt het doordat mijn zin een aantal woorden mist.

“Dit valt in het begin echt tegen en het is niet de bedoeling dat je dan gelijk opgeeft.”

Indien dit niet het geval is. Het is mijn persoonlijke ervaring dat harde lenzen heel slecht zitten in het begin. De eerste uren traan je tien liter vocht uit je lijf en daarna wil je ze eigenlijk niet meer in doen. Het was dus bij mij een kwestie van volhouden…Misschien dat dat proces bij andere mensen anders is.

Als je zachte lenzen gewend bent en je stapt over naar hard dan is de transitie denk ik heel groot.

En laat me niet merken dat je weer dat afschuwelijke woord gebruikt….lariekoek ;-)

Groeten, WJ

• eyesee

beste wj,

Oke, met die extra woorden komt het inderdaad wat genuanceerder over:-) Harde lenzen zijn volgens mij nl. nog steeds de meest veilige manier van lenzen dragen! Ik zou het vervelend vinden als mensen afgeschrikt worden, want het is inderdaad in het begin vervelender dan het dragen van zachte lenzen. Maar als je er eenmaal doorheen bent…..

groetjes eyesee

p.s. eigenlijk weet ik niet eens hoe een lariekoek smaakt :-)

• laura

Hoop dat ik straks ook enthousiast ben over harde lenzen. Heb met zachte lenzen bijna alleen maar problemen gehad. Van hoofdpijn, duf gevoel in hoofd, naar niet lekker zitten, of wazig zien met 1 oog, terwijl lenzen van het zelfde merk, en de zelfde sterkte wel lekker zaten.Ben benieuwd hoe dit met harde lenzen gaat. Bril vind ik vreselijk, en laseren durf ik niet. Voor nachtlenzen heb ik niet de goede sterkte. Blijft er niet veel over. Ga het gewoon proberen dus.

• Carla de W

Goh, ik heb nooit geweten dat Harde lenzen beter zouden zijn voor je ogen….

Hoe komt dat dan ???

Het lijkt juist zo onprettig, zo'n hard schilfertje in je ogen….

Ik heb altijd zachte lenzen gehad omdat ik er mee begonnen ben in Suriname waar het altijd stoffig is, daar verkopen ze geen harde lenzen, want met veel stof schijn je beter zachte te kunnen dragen…

• WJ

Ik weet niet precies wat de reden is waarom je er beter mee ziet…. Moet je maar eens aan een echte goede opticien vragen ( dus geen keten.. ) ik geloof dat astigmatisme beter te verhelpen is e.d. Misschien weet iemand anders het ?

Het is sowieso veiliger omdat er minder kans is dat vuil en verontreiniging aan de lens blijft hangen en dus minder kans op bacteriologische infectie. Daarnaast drijft de harde lens op je traanvocht voor je oog. De zachte lens zuigt zich vast aan je oog wat een veel groter risico vormt.

Maar er zijn ook nadelen !, en dat is de gevoeligheid voor stof en aanverwanten. Ik kan dus goed begrijpen dat ze in Suriname geen harde lenzen verkopen.

Als je stof of iets anders in je oog krijgt en dat kruipt achter je lens dan doet gewoon pijn. Zeker in het begin , later wordt dat ook minder.

• Carla de W

Ahaaa….

Zo heb ik het nooit bekeken, het leek mij juist omgekeerd, dat een harde lens een hard ding in je oog is, dus een soort glas in je oog, terwijl een zachte lens juist een soot folie om je oog is.

Maar dat je met dat folie de boel afsluit heb ik nooit beseft.

Weet je, ik geef altijd gewoon antwoord op de vragen die gesteld worden, zoals over mijn beroep en in de gezondheidszorg is het ook vaak stoffig, en dan ga ik af op het advies van de opticien.

Ik vertrouw erg op de vakman, want ik heb geen tijd en zin om me overal in te verdiepen. Weet dat het gevaarlijk kan zijn, maar ja, ik moet mijn grenzen bewaken, anders hou ik helemaal geen tijd over.