Ik lees hier heel weinig ervaringen van mensen die een behandeling zijn ondergaan, vandaar mijn verhaal;
Ik ben op 16 oktober behandeld via www.eyestarlasik.nl
?Vanaf mijn 11e ben ik al brildragend. Vanaf mijn 18e ben ik (zachte) lenzen gaan dragen. Mijn sterktes waren -5.50. Dus al 23 jaar met lenzen gerommeld. De laatste paar jaar is dit mij steeds meer tegen gaan zitten. Zomaar ergens een nachtje logeren was er niet bij, want ik was mijn ?lenzenspul? vergeten. Even op de bank in slaap vallen was een irritatie bij het wakker worden (de lenzen zaten zo vast aan de ogen dat ik ongeveer een half uur moest wachten om ze eruit te kunnen halen.) Dan dat gedoe ‘s nachts als je er even uit moest: bril kwijt, tenen stoten etc. Dan ook nog eens als je je s’morgens bijna verslapen hebt. Krijg je door die haast de lenzen weer eens niet in. Etc., etc?. Er zijn wel duizenden voorbeelden op te noemen die ik toen (wonderbaarlijk) zonder meer normaal vond. Ik begon me steeds meer te irriteren aan mijn lenzen toen ik halfjaarlijkse lenzen ging dragen. Ik had het gevoel dat ik steeds minder ging zien terwijl de sterkte hetzelfde was gebleven.
Mijn ?dagboek?
Juni 2003
Surfend op het net ben ik gaan zoeken over het laseren van de ogen. Ben nogal geschrokken van die enorme bedragen en ben afgehaakt. In juli las mijn vriend een advertentie in de krant van EyeSTAR LASIK Institute over ooglaserbehandelingen. De prijzen voor de helft van de prijzen in Nederland. Dus ik bellen. Mij werd geadviseerd eerst op de site te kijken omdat daar veel informatie te vinden is. Dus ik op het internet. Daar las ik ook dat het laseren in Istanbul zal plaatsvinden, vond dit toch wel eng en dus wéér afgehaakt! Ondertussen bleef het wel aan mij knagen en toen ik weer droge ogen van mijn lenzen kreeg had ik er toch zo genoeg van dat ik weer op internet ben gaan kijken. EyeSTAR bleef me trekken omdat ik vond dat ik daar de meeste informatie vandaan kon halen. Inmiddels was het al juli geworden.
Augustus 2003
Uiteindelijk heb ik EyeSTAR gebeld en heb een afspraak gemaakt voor een consult. Tijdens het gesprek heb ik al mijn vragen kunnen stellen en ik werd steeds zekerder van mijn zaak. Eenmaal thuis ben ik met vrienden en collega's hierover gaan praten. Je raadt het al, het werd mij sterk afgeraden. Of ik wel goed bij mijn hoofd was om helemaal naar Turkije te gaan voor een operatie!! Uiteindelijk heb ik toch contact opgenomen met EyeSTAR om te zeggen dat ik ervoor ging, anders bleef ik maar twijfelen.
14 oktober 2003
Samen met mijn dochter, de begeleider vanuit Nederland en andere patiënten op weg naar Instanbul. ?s Avonds Istanbul een beetje verkend en lekker wezen eten. De volgende dag ook Istanbul verkend en op de Grand Bazaar geweest. Het vooronderzoek en de behandeling stond gepland voor de 16de.
16 oktober 2003
?s Ochtends het vooronderzoek in de kliniek van Dr. Leyla Celikkol. Dit vond ik erg spannend. Wat nu als zij zal zeggen dat mijn ogen niet geschikt zijn voor het laseren? Het onderzoek was verheven aan veel moderne apparatuur. Ik heb deze apparatuur in Nederland nog nooit gezien. Kunnen ze een voorbeeld aan nemen in plaats van te zeggen dat ze in Turkije slechte apparatuur gebruiken. Uiteindelijk mijn scherpte nagekeken. Ik dacht nog: “nou als ik zo zou kunnen zien na het laseren ben ik de gelukkigste mens op aarde!” Bij de tweede controle werd mij verteld dat ik geschikt was. Wat een opluchting! Er was wel iemand in onze groep die niet behandeld kon worden. Was wel een teleurstelling voor haar, temeer omdat voordat ze naar Istanbul ging werd gezegd dat ze behandeld kon worden.
?s Avonds de behandeling. Ik werd tot aan de behandeling begeleid door onze begeleider uit Nederland. Hij is overigens overal bij. Eenmaal binnen ging mijn bril af en werd ik naar een stoel/bank (kon ik natuurlijk niet zien zonder bril) begeleid. Ik moet toegeven toch wel bang te zijn geweest. Maar de begeleiding was voor mij een geruststelling. Dr. Celikkol vertelde ook steeds wat ze ging doen.
Druppels in het oog voor de verdoving, schoonmaken afplakken en schoonmaken. Dit zag je allemaal, maar zonder dat het pijn deed. Toen zag ik even niets (ging het flapje omhoog) dan weer knipperend licht waar je op moet concentreren. Dan het moment van het laseren. Niet eens een minuut! Dan gaat het flapje erop en zie je weer het schoonmaken en druppelen zonder dat je iets voelt. Dan is je andere oog aan de beurt. Het gaat allemaal zo snel! Heb ook begrepen dat het beter is om de operatie snel uit te voeren. Ik denk dat je zeer kundig moet zijn als je zo snel als Dr. Celikkol kan werken.
Eenmaal klaar wordt je teruggebracht naar een ruimte. Ik had een branderig gevoel in mijn ogen, heb dit niet gezegd, maar ze zagen dit waarschijnlijk aan mijn houding. Ik kreeg druppels om dit te verzachten. Toen naar het hotel en lekker gaan slapen.
17 oktober 2003
05.30 in de ochtend werd ik wakker. Deed het verbandje omhoog??.en ik ZAG!! Ik zag scherp en zonder bril. Het lampje van de TV zag ik scherp. De plooien van de gordijnen etc etc. Ongelooflijk zo scherp en al zo snel. Dat had ik niet verwacht (ook al was dit mij verteld). Maar zo scherp?!
?s Middags naar de controle bij Dr. Celikkol. Alles was in orde. Daarna zijn we samen met mijn dochter gaan shoppen in Istanbul.
19 oktober 2003
Wij werden netjes en op tijd naar het vliegveld gebracht vanwaar we terugvlogen naar Nederland.
December 2003
Het is alweer bijna twee maanden geleden. Ik geniet nog steeds. Ik wist niet dat ik nog beter kon zien dan met lenzen in. Ik ben me dit iedere dag nog steeds van bewust. En kan het ook nog niet laten om dit zeker 1 keer per dag aan mijn omgeving te vertellen. Ik zal mijn ervaring/verbazing met mijn ?nieuwe ogen? op een rijtje zetten.
-Ik kan midden in de nacht eruit en gewoon zonder moeite de weg vinden naar het toilet.
-Ik kan als ik wakker word zomaar op de wekker kijken en zien hoe laat het is.
-Ik kan als ik wakker word direct uit het raam kijken, zonder mijn bril te zoeken of lenzen in te doen.
-Ik ben ?s morgens, als ik naar mijn werk ga eerder klaar (lekker iets langer blijven liggen).
-Ik kan op de bank in slaap vallen zonder aan mijn lenzen te denken of mijn bril in de kreukels naast mij te zien vinden.
-Ik kan, als ik auto rij nummerborden van auto's en plaatsnamen etc. zonder moeite lezen.
-Ik kan moe zijn en toch goed kunnen zien.
-Ik kan uren achter de computer zitten zonder dat ik last krijg van mijn ogen.
-Ik kan net zo goed zien als mensen zonder oogafwijkingen.
-Ik kan gewoon spontaan ergens overnachten.
………….Nog steeds heb ik de neiging om mijn lenzen uit te doen. Het is heel raar dat ik gewoon goed kan zien. Ik ben blij dat ik de stap heb genomen. Ik weet niet hoe lang dat euforisch gevoel zal blijven. Maar ik sta te kijken dat ik nog steeds dit gevoel heb. Een mens went snel? Dat zal best, maar ik ben nog steeds iedere dag zeer gelukkig met mijn ?nieuwe ogen?.
Ik zeg wel eens: ?ik zou het zo opnieuw willen doen' om dan tot het besef te komen dat dit gewoon niet meer hoeft. Waarom ik dit niet eerder heb gedaan? Omdat ik niet wist hoe heerlijk het leven zonder lenzen of bril kan zijn? ?Sprookjes? dacht ik, maar weet je?????sprookjes bestaan, en dan wel bij EyeSTAR, zij hebben me deze mogelijkheden aangeboden.?