nachtlenzen

• erna

Durf mijn vraag al haast niet meer te stellen, maar heb nog steeds vermoeide ogen en hoofdpijn. De lenzen zijn goed aangemeten, de sterkte is goed, de vloeistof is goed, ik zie er heel erg goed mee, maar heb wel vermoeide ogen, (alsof ik zware metalen knikkers in mijn oog heb) wat ik als zeer vervelend ervaar. Voor dat ik weer terug ga naar een bril, wil ik wel zeker weten dat het door de nachtlenzen komt. Is er iemand die deze klachten ook heeft, of iemand die weet wat nog meer vermoeide ogen kan geven?

• Irene

Ken het probleem natuurlijk niet in detail maar ik denk aan een convergentie-probleem. De combinatie sturen en accommoderen. Kan dus ook een divergentie-probleem zijn.

• erna

Bedankt voor je reactie. Kun je me ook vertellen wat het betekent, en wat er aan gedaan kan worden. Het is dus geen klacht die bij nachtlenzen hoort, want ik vind het heerlijk om niets in mijn oog, en niets op mijn neus te hebben, en ik zie er fijn mee. Zou het heel erg vinden als ik weer terug moet naar de bril.

• bassie

wat irene probeert te zeggen is, doodat je nu lenzen draagt i.p.v. een bril, moeite kan hebben met het lezen c.q. dichtbij kijken.

normaal gesproken zal, wanneer het oog accommodeerd, beide ogen naar binnen draaien. 5mm in totaal. accommodatie en convergentie zijn onlosmakelijk aan elkaar gekoppeld.

wordt ook wel een ACA-verhouding genoemd.

wanneer je bijv een minglas hebt, zal doordat je nu lenzen draagt, je leesafstand dichterbij komen te liggen. vooral bij mensen die tegen de 40 aan hikken of er al overheen zijn ;Þ , zal dit problemen kunnen geven.

daardoor zal het oog , dat minder accommodeert, ook minder naar binnen kunnen draaien.

=> problemen.

voor iemand met een plusglas zal het beter uitpakken.

ook voor mensen die veel achter een monitor zitten, dus ook jongere mensen, zal dit een probleem kunnen geven.

verder kan het zijn, doordat je bril een gunstig prismatische werking heeft, je met je bril geen last van had maar nu met je lenzen wel.

verder zijn er nog andere, enge dingen te bedenken……..maar dat zal het vast wel niet zijn.