te oud?

• moni

Ik ben 37. Ben je dan te oud op de opleiding tot opticien te gaan volgen? Hiermee bedoel ik vooral of je dan tussen allemaal 17 en 18 jarigen op school zit.

Of zijn er meer mensen van mijn leeftijd?

Zo niet, wat is de geschiktste opleiding BOL of BBL.

Wie heeft hier evaring mee?

• IKKE

Je bent nooit te oud om te leren! De gemiddelde leeftijd verschilt per jaar maar in mijn klas was de oudste 49 en de jongste 21(BBL). Bij een BOL opleiding zal dat tussen de 16 en 18 zijn.

• Theo

Leeftijd hoeft geen probleem te zijn. Wij hebben zelf sinds anderhalfjaar een leerlingopticien in dienst van 45 jaar (BBL). Zorg wel dat je bij een opticien werkt die voldoende steun en begeleiding kan geven bij de praktische en theoretische vaardigheden. Een zekere mate van handigheid en iets wiskundig inzicht is wel nodig. Bovendien is opticien een erg leuk vak, zowel technisch, modisch als ambachtelijk, al is dit laatste helaas steeds meer van ondergeschikt belang bij voornamelijk de ketenbedrijven.

• moni

Nu nog op zoek naar vacatures.

Waar kan je die vinden? Op internet niet echt veel.

Ik heb een HAVO dipl. met Wis-, natuur-, schiekunde en biologie, dus dat zal m.i. wel voldoende zijn. De ketens wel, maar daar gaat mijn voorkeur niet naar uit.

Bedankt in ieder geval voor de reacties.

• Rogier

Probeer het eens bij vision-today.com

Succes!.

• Elmo

Hoi moni,

Ik ben in september begonnen met de studie opticien (4 dagen werken 1 dag school) het bevalt prima! De jongste in mijn klas is 16, ik ben 20, maar ook mensen van 36 en twee mensen van 41.

Wat het geschikste is weet ik niet. Ik vind het zelf heel prettig om te werken en te leren tegelijk.

Ik heb sinds september een aantal vriendinnen erbij (19, 27, 26 en 41 jaar). Ik zou zeggen ga ervoor!

• moni

Bedankt voor de reacties.

Nog even een paar vragen:

Hoe kom je aan een opleidingsplaats, gewoon naar opticiens toegaan en vragen of zijn hiervoor ook vacatures?

Ik zou het zelfs onbetaald willen doen.

Je moet dan 4 dagen werken. Is dit dan ook echt 32 uur of kan het ook minder (de opleiding zal dan misschien iets langer duren)? Ik heb nl. 3 schoolgaande kinderen, dus 4 dagen van 9 tot 6 lijkt mij iets te veel van het goede.