Heb ik een lui oog?

• Sjonnie

Deze week ben ik naar een opticien geweest voor een nieuwe bril die ik gebruik naast mijn contactlenzen. Volgens de opticien zou ik een “lui oog” hebben. Mijn rechteroog is inderdaad niet 100% corrigeerbaar maar dit is pas sinds een jaar of 5. Het gekke is dat mijn opticien die al 10 jaar mijn lenzen levert hier nooit over is begonen. Hoe kan ik nou zeker weten of ik een lui oog heb?

• Martinez

Om te kunnen bepalen of je eventueel een lui oog hebt moet je eerst goed weten wat een lui oog eigenlijk is. Een lui oog heeft de eigenschap dat het scherpstellen niet evenredig is verdeelt tussen de twee ogen dus het “gezonde” oog stelt goed scherp en het andere oog minder. De hersenen zorgen er echter voor dat het beeld dat we zouden moeten zien toch goed is. Het signaal dat de hersenen doorgeven aan het luie oog is dat dit oog nog beter moet scherpstellen; dit kan in extreme gevallen leiden tot loensen of scheel kijken. Bij kinderen wordt het gezonde oog vaak afgeplakt om het luie oog de gelegenheid te geven om de afwijking op een natuurlijke wijze te corrigeren. Bij kinderen is dit makkelijker te realiseren, hoe jonger hoe beter. Bij volwassenen ligt dit iets anders. Ik zou je aan willen raden om een afspraak te maken met een oogarts zodat die kan bepalen of er inderdaad sprake is van een lui oog. Samen met deze arts kun je dan kijken wat de beste oplossing zou kunnen zijn voor jouw probleem. Veel succes ermee!

• Theo

Een ‘lui’ (=amblyoop) oog ontstaat op jonge leeftijd omdat de ogen niet tegelijk gericht staan op hetzelfde punt. Dit kan zijn door een stand afwijking (scheelzien = strabisme) en/of door een +.sterkte waarbij de ogen moeten accomoderen en tegelijkertijd naar binnen draaien. Hierdoor worden er 2 beelden naar de hersenen doorgegeven en ontstaat dubbelzien. Omdat het met 2 ogen zien (binoculair zien) tot ontwikkeling komt binnen de eeste 8 levensjaren, zullen de hersenen dit dubbelbeeld niet accepteren en zal een van deze beelden onderdrukt worden. Daarom zal bij het opheffen van deze amblyopie het goede oog afgeplakt moeten worden en moet de sterkte of standafwijking gecorrigeerd worden.

Na de leeftijd van 8 jaar heeft dit geen zin meer.

Daarom zal er bij jou geen sprake zijn van een lui oog. Dat een oog niet helemaal corrigeerbaar is zal waarschijnlijk veroorzaakt worden door een geringe vervorming van het hoornvlies, wat zeker bij het dragen van harde contactlenzen niet helemaal ondenkbaar is. Laat je de lenzen langer uit dan zal deze vervorming wel wegtrekken. Of dit zinvol is bij het afwisselend dragen van bril en lenzen is maar de vraag. Deze vervorming aan het oog is waarschijnlijk wel zichtbaar te maken met een cornea-topograaf. Bij lager zuurstofdoorlaatbare harde lenzen is de kans op vervorming groter dan bij de hoger zuurstofdoorlaatbare lenzen. Ook speelt verontreiniging/vervorming/pasvorm van de lenzen een rol.

Let wel: een geringe mate van vervorming van het hoornvlies hoeft op zich geen enkel probleem voor het oog te geven. Bij nachtlenzen wordt daar volop gebruik van gemaakt.

Een lui (amblyoop) oog kan alleen onstaan tot de leeftijd van ongeveer 8 jaar en is tot die leeftijd weer te activeren. Een

• Sjonnie

Bedankt voor de antwoorden.

Ik draag zachte contactlenzen en daarnaast draag ik ter afwisseling een bril. Van dichtbij zie ik met beide ogen 100%.

Van scheel zien of dubbel zien heb ik geen last. Wel heb last van sliertjes die voor mijn ogen ‘drijven’ welke meebewegen met mijn oog.

• bassie

de vraag is ook wat je leeftyd is.

zoals theo ook aanhaald, zal er bij een volwassene niet over een lui oog worden gesproken wanneer dat in zijn/haar jeugd er geen sprake van is geweest.

De redenatie van een cornea-erosie is dan ook zeer reeel en heb ik diverse keren in de praktyk meegemaakt.

vaak zie je dan dat na 2 jaar een bril te hebben gedragen de gezichtsscherpte weer terug is naar 100 % , mits dat voordien ook 100% of meer was.

een andere reden kan zijn dat er een trauma had/ heeft opgetreden.

bij enkele klanten van me heb ik dat meegemaakt dat na een party (kick)boxen de gezichtsscherpte ( tydelijk) minder was.

bij blijvende hinder of ter geruststelling kun je altyd een arts raadplegen.

succes