Nachtlezen

• Kaye

Ik heb nu 5 verschillende paren nachtlenzen geprobeerd, maar blijf last hebben van vaag beeld / tunnelzicht. Met name in het donker wordt het erg; kan daardoor niet autorijden. Weet iemand of het wel vaker voorkomt dat nachtlenzen niet het optimale resultaat behalen. Wanneer moet ik de hoop opgeven en gewoon weer naar mijn -3,75 zachte lenzen teruggaan?

• Jos

Beste Kaye

De bedoeling van de nachtlens is dat het centrale deel van het hoornvlies wat ‘platter’ gemaakt wordt. Dit lukt niet altijd even goed, zeker niet met -3.75. Het kan zijn dat het deel wat goed gecorrigeerd wordt maar een diameter heeft van 4-5 mm. Dit kan in het donker, als de pupil groter wordt (7-8mm) een probleem geven. En het is m.i. moeilijk op te lossen, dus als je het niet acceptabel vindt, moet je waarschijnlijk toch weer terug naar de ‘gewone’ lenzen.

succes, Jos

• erna

Wat voor oorzaken kunnen er zijn voor pijnlijke vermoeide ogen, want ik kom niet echt tot een oplossing, en wordt er wel een beetje gek van. Heb zelf het gevoel dat ze toch wat te veel corriceren, maar de opticien bevestigt dat niet.

• jos

Het is natuurlijk mogelijk dat je wat overgecorrigeerd bent, probeer ze eens een nacht uit te laten, dan kan het zijn dat je de dag erop minder last hebt.

succes,

Jos