keten/opticien

• eyesee

ik word een beetje moe van het elkaar afzeiken op deze pagina tussen ketens en zelfstandigen. Deze discussie raakt namelijk kant noch wal. Tuurlijk zijn er prijsverschillen, natuurlijk zijn er kwaliteitsverschillen, natuurlijk zijn er serviceverschillen. Ik ben namelijk van mening dat de consument waar dan ook gewoon krijgt waar hij/zij voor betaald! Voorstanders van ketens vergeten vooral het zeer hoge serviceniveau van de zelfstandigen, verder heb je bijvoorbeeld in de kledingbranche ook gigantische verschillen! Daar hoor je nooit iemand over ( zeeman, hema, bijenkorf) Wat ook nog meespeelt is het verschil in aanbod van goederen mn in de breedte. Als je bijvoorbeeld harde hoogzuurstofdoorlaatbare contactlenzen nodig hebt, of een trifocaal brilleglas (omdat multifocaal inderdaad niet bij iedereen werkt)nodig hebt, of een goed contactlensadvies (zie radar) denk ik dat ze bij bv ha en specsavers met de bekende mond vol tanden zitten. Ook bij de zogenaamde ‘kleine’ zelfstandige kun je voor een kleine prijs een complete simpele bril kopen, je moet er alleen wel even naar vragen!

Reakties zijn welkom, maar laat iedereen in zijn waarde en laat iedere schoenmaker bij zijn leest blijven! ( jammergenoeg verdwijnen die trouwens ook na elkaar :-))

gegroet

• saskia

goedzo eyesee !!

afgelopen met die afzeikstrategie,

openen ze zich maar een aparte site voor!

mensen gaan naar dit forum voor info en ervaringen uit te wisselen,

en niemand komt hier voor persoonlijke meningen over optiekbraches. toch…?

laten we het daar dan ook bij houden!!

Saskia.

• Ferdy

Als buitenstaander (geinteresseerde consument) vind ik de discussies hier wel vermakelijk. Mijn eigen consumentengedrag is heel praktisch: ik zoek naar een goede prijs, een goed praatje in de winkel en beslis daarna waar ik een bril aanschaf. Ik heb een hekel aan opticiens die mij duurdere glazen dan nodig proberen aan te smeren (niets zo vervelend als thuiskomen met een dubbele ontspiegeling en extra dunne glazen voor een hele hoge prijs terwijl je weet dat het nergens voor nodig is). Kortom, eerlijke voorlichting is gewenst. Of ik die prisj en service krijg bij een keten of bij een kleine zelfstandige, dat zal me worst wezen.

• Martinez

Ik reageer hier nog eén keer op en dan laat ik het rusten. Ik vind het grappig om te lezen dat men op dit prikbord moe wordt van het afzeiken van elkaar. Ik heb in een paar threats hieronder op geen enkele manier iemand afgezeken zoals dat hiervoor wordt genoemd. Er wordt een boel gezegd over service en het aanbod van goederen in de breedte, even over service:“ daar moet je dus niet zoveel over praten maar het gewoon leveren”. En over de opmerking over een te voeren breed assortiment:“inderdaad laat de consument die daadwerkelijk op zoek is naar deze aparte opties rustig naar de zelfstandige opticien gaan, het gaat hier immers om 5 tot hooguit 10% van van de wensen van de consument. Een winkel uit een keten zit niet te wachten op dit soort excessen zij willen uitsluitend de massa bedienen met de meest voorkomende vragen.”

Ik denk ook dat juist daar de kracht ligt van de zelfstandige opticien. Aan de andere kant is het zo dat de massa waar de ketens zich over het algemeen mee bezig houden ook een synergie-voordeel opleverdt waar de klant in de meeste gevallen een goedkoper produkt aan over houdt. En dat heeft dus niks te maken met een mindere kwaliteit maar met een inkoopvoordeel door een grote afname van produkten. Dus of je nou zelfstandig opticien bent of een zaak hebt in een keten doe gewoon datgene wat de klant van je verwacht en dan is er voor iedereen een plekkie in dit mooie optiekland….

• goedkoop

De grote ketens,of grote doe het zelf winkels zelfs V&D zeggen dat ze goedkoper zijn,maar vaak betaal je meer,voor hetzelfde produkt.Dit is geen fabel maar over het algemeen bekent.Alleen met hun eigen label,maar dat is nergens met te vergelijken,dus je moet wel de goede informatie geven.Neem nu een Mexx montuur,niet een overjaars ding of zo,ik zie dat ze bij Pearle dan duurder zijn dan bij de gewone optiekzaak,maar ja daar krijg ik geen tweede bril,maar als ik die niet perce wil,moet ik toch het volle pond betalen.Ook de glazen zijn vaak bij de gewone optiekzaak goedkoper,dat ik bedoel maar.