keten versus kleine zaak

  • Carla de W

    Ik heb de afgelopen 6 jaar bij 7 opticiens gelopen…

    Ik geloofde in kleine zaken, familiezaken met karakter en een persoonlijke behandeling en goed opgeleid personeel…

    Dat kreeg ik wel, voor zolang het duurde…

    De eerste ging verhuizen, te ver uit mijn buurt.

    De tweede stopte ermee omdat ze hun zaak verkochten want de buurt ging achteruit…

    De derde kreeg een contactlensspecialist van elders en die besloot zomaar zijn dagen te wisselen zodat ik vrij moest nemen van mijn werk en dat ging me te ver.

    De vierde wilde mijn lenzen tussendoor schoonmaken als service maar vergat daarna ze om te spoelen, zodat ik 3 dagen last bleef houden van dat oog.

    De vijfde bestelde tot 3 keer toe de verkeerde lenzen, ik zag op het etiket dat het de verkeerde sterkte was en later zag ik bij de gekleurde lenzen dat ik beide ogen verschillende kleuren had. Toen ik uiteindelijk de goede lenzen had zaten ze niet echt lekker, maar ik kan niet oordelen of nu alles goed was.

    De zesde was een leuke man, dat wel, maar hij diende 2 keer dezelfde rekening in en pas toen ik met het betalingsbewijs kwam geloofde hij dat ik betaalt had.

    De zevende sloot het filiaal in de VU en ik moest dan tijdens werktijd naar het AMC.

    Dus ik vind dat niemand mij kwalijk mag nemen dat ik nu voor mijn lenzen naar specsavers ben gegaan en voor mijn bril naar Hans Anders. Want ik heb de kleine goed hoog aangeschreven zaken de kans gegeven. Maar ik zou wel eens langer dan een half jaar bij dezelfde opticiens willen blijven. En het spijt me, maar dat blijkt niet te lukken.

  • Jos

    Je hebt het niet getroffen, misschien heb je een zwak voor kleine, niet met hun tijd meegaande bedrijven… Kijk een om je heen, er zijn vast wel dynamische grote zelfstandige optiekbedrijven in de buurt met veel kennis en een goede service, waar je terecht kunt voor je lenzen en je brillen!!

    bij de discountbedrijven moet je maar zien of je ooit weer door dezelfde persoon geholpen wordt (eiegen ervaring)

    succes met je optische hulpmiddelen.

    Jos

  • marleen

    men moet gaan daar waar men tevreden over is.

    voor de een is dat de keten en voor de ander is dat de kleinere opticien.

    ik zie het probleem niet dat als iemand tevreden is met een hans anders en daar goede ervaringen heeft en al jaren koopt,waarom ze zouden overstappen naar de kleinere opticien?

    alleen omdat de rest van nederland staat te schreeuwen dat men er maar moet weg blijven omdat ze maar niks zijn.

    BELACHELIJK!!!!!

    niet iedereen is hetzelfde snappen sommige mensen dit soms niet???

    wat de een goede service noemt is voor een ander ronduit slecht.

    wat de een goedkoop vindt is voor een ander duur!

    maar goed ook dat het zo is anders zou het er maar saai uit gaan zien met allemaal dezelfde mensen.

    hoeven ze ook niet zo'n groot assortiment te hebben iedereen zou tenslotte dan hetzelfde montuurtje kopen…..

    marleen.

  • Martinez

    Klasse Marleen,eindelijk eens iemand die niet tegen de ketens aanschopt. Iedereen in z'n waarde laten lijkt erg moeilijk in optiekland. De suggestie dat je in een optiekzaak van een keten steeds door iemand anders wordt geholpen is denk ik zwaar overtrokken, ook daar staan soms teams die al jaren met elkaar werken. Ook de expertise die in de ketens vele malen minder zou zijn als bij de kleine zelfstandigen is kolder, ook in de ketens staan gediplomeerde mensen die elke dag met hart en ziel hun vak perfect uitoefenen. Inderdaad zelfstandigen, ik sta ook in een winkel uit een keten en ik weet van mezelf dat ik al mijn klanten met eer en geweten voorzie van de beste oplossingen en advies. Ik denk dat de consument uiteindelijk de enige is die kan bepalen wat voor hem of haar het beste is en of dat nou een kleine zelfstandige is of een winkel uit een keten als je goed werk afleverd tegen een redelijke prijs dan vindt de consument je vanzelf.

  • marleen

    helemaal mee eens!

    ik denk dat de meeste mensen die zo fel reageren tegen de ketens, mensen zijn die zelf een kleine optiekzaak runnen of er werken.

    of natuurlijk ook diegene die wel helaas slechte ervaring hebben met een optiek uit een keten.

    misschien een poging om te kunnen blijven bestaan en te kunnen concureren tegenwoordig.

    ik gun het hun allemaal maar het koopgedrag van de consument veranderd in de loop der jaren ook steeds!

    kijk maar naar vroeger toen had je de gezellige en kwalitatieve kruideniers en bakkers.

    maar door opkomst van de tegenwoordige supermarkten (ook ketens ) zijn deze steeds vaker hun deuren moeten gaan sluiten omdat ze het gewoon niet meer redden.

    daar had je ook mensen die in het begin zeiden dat die supermarkten geen kwaliteit hadden laat staan service en dat dat nooit niks kon worden,niets is minder waar.

    en ook daar wordt je niet steeds door dezelfde persoon behandeld en toch koopt men er waarom?

    omdat ze goedkoper zijn!!

    maar de meeste mensen zijn tegenwoordig alleen nog voor het geld op de eerste plaats en service en kwaliteit komt er dan ergens ver achteraan.

    het interesseert ze niet zo veel als ze maar goedkoop uit zijn blijkt het.

    ik denk dat ook de kleine opticien dit ziet en ook voelt en er waarschijnlijk alles aan zal doen om te kunnen overleven,is ook hun recht.

    maar moeilijk is het wel ,dat blijkt wel uit alle negativiteit die er bestaat.

    Marleen.

  • Carla de W

    Ik heb altijd het idee dat mensen met een kleine zaak het gevoel hebben opgeslokt te worden door de ketens. Er is laatst bij ons een prins vervangen door specsavers. Ik kan me best voorstellen dat sommigen het gevoel hebben niet tegen die concurrentie op te kunnen. Dat zij ondanks hun kwaliteit toch klanten verliezen aan dergelijke ketens.

    Daarom bleef ik daar komen, het geld was niet zo belangrijk voor me, ik wilde kwaliteit, en ik kies geen zaakjes op gevoel, gewoon waar ik makkelijk terecht kon komen, Bril Corner, Oculentie, Rink. Het maakte me niet uit als het maar geen keten was zoals HA, Pearl, specsavers. Enkel om de kleine man te steunen.

    Maar nu heb ik het opgegeven, ik kies nu voor mezelf, ik heb elke keer weer een andere opticien moeten kiezen. Dat is zo vermoeiend….

  • Rene

    Iedereen moet voor zich zelf weten waar hij of zij naar toe gaat. Sterker nog bij de grotere ketens vindt je ook kwaliteit maar wel met de juiste prijsverhouding!

    Waarom zijn de grotere ketens goedkoper wordt er wel eens gezegd, je kan de rollen ook omdraaien waarom zijn de zelfstandige opticiens zo duur? Vanwege de kwaliteit? denk niet dat die vlieger altijd opgaat.

    Krijg ook genoeg brillen van de reguliere opticiens te zien waar enorm voor betaald is en wat er uit ziet als…….

    (vul zelf maar in)

    En voor de mensen die ook wel eens naar Rink opticiens, het huis of eye wish groeneveld gaan het volgende; deze bedrijven horen allemaal bij de grote optiek ketens…. ( Hans Anders en pearl))

    Alleen die zijn zo slim om die groep mensen te benaderen met een een uitstraling van de kleine zelfstandige!

    Ach iedereen moet het voorzich zelf weten, kleine of grote zaken, uiteindelijk bepalen de medewerkers in de zaak de kwaliteit en niet het logo die op de gevel staat!

    Dit was even in het kort mijn visie. En ik behoor tot de grote ketens!

    Groeten,

    René

  • Pepijn

    Ik geloof dat we in deze discussie elkaar, zoals in de meest discussie hier, elkaar alleen maar verwijten. Zowel de particulier als de ketens bieden service en kwaliteit. Iedere verkopende partij mag zich gelukkig voelen als de klant kiest voor zijn of haar bedrijf. En dan is het de kunst van ons vak om deze klant met de juiste raad en daad bij te staan.

    Elke zaak spreekt een andere doelgroep aan. Deze doelgroep stelt op zijn beurt weer specifieke eisen aande soort zaak waar zij hun befoeften willen doen. Daarom is het maar goed dat er voor ieder wat wils is. Wij als opticiens kunnen toch best naast elkaar leven???

    Pepijn, Ambulant opticien regio Zeeland Hans Anders

  • M

    Ik vind dat jullie allemaal gelijk hebben, maar ik wil jullie er ook aan herinneren dat er maar 1 opticien is die overal tegenaan schopt.

    Iedereen moet zelf weten waar hij of zij naar toe gaat. Ikzelf heb heel slechte ervaringen met Hans Anders en Specsavers, maar hele goede ervaringen met de kleinere opticien. De contactlensspecialist bij specsavers liet mij doorlopen met een ontsteking aan de oogleden (Papillary Conjunctivitis). Hij vond dat dat tussen mijn oren zat. Mijn huisarts wist niet wat hij hoorde en na een antibiotica zalf was het pas weer over na een half jaar.

    Je snapt dus wel dat ik nooit van mijn leven meer bij een specsavers kom!

  • eyesee

    Pepijn, als klanten hun behoefte gaan doen bij je? lijkt me niet echt lekker :-)