Wennen aan multifocaal

• Mariska veldstra

Hallo,

Zelf ben ik in het bezit van een multifocale bril sinds 4 maanden.

De sterkte is:

R +1.00 Cyl. -0.50 90

L +1.50 Cyl. -0.75 135

Add + 1.50

Heb er kunststof glazen in met een super ar en een krasvaste laag…

Probleem is dat ik er niet goed mee overweg kan, dit terwijl alles klopt, sterkte, etc.. heb dit nml al bij 2 opticiens laten controleren.

Allemaal hebben ze het over gewenning, tevens zijn er ook mensen die er niet aan kunnen wennen werd mij gezegd waarschijnlijk hoor ik hier bij.

Maar waarom kan ik er niet aan wennen ondanks dat alles goed is?

Hoop op reactie's

Mariska Veldstra

• mij

wat zijn de klachten? heeft u de bril constant op of gooit u hem telkens af, er is weinig sterkte verschil tussen links en rechts (minder dasn 1,00 dpt) dus daar zal het niet aan liggen.

• Brillensmidje

Mariska, er zijn verschillende redenen dat het moeilijk is er aan te wennen.

Hoe is je leeftijd. Hoelang gebruik je een leesbril. Wat kan je nog zien in de verte zonder bril. Wat kan je nog lezen met je “oude” leesbril.

Dit zijn een paar dingen die er me te maken hebben.

• klaas

En dit alles na vier maanden,om gek van te worden.Natuurlijk is het even wennen,en het kan nooit zo zijn dat je het oude vetrouwde lezen er mee terug krijgt,het is een hulpmiddel,al zit er ook veel verschil tussen de multifocale glazen onderling,ook daar kan de opticien je alles over vertellen.Ook is het belangrijk hoe ze zijn ingeslepen,ook wat betreft de houding bij het lezen en het lopen,en soms kan een beetje andere stand al wonderen doen,overleg dat nog eens met je opticien.Maar als het echt niet wil,moet je gewoon de keus maken,als het goed is kun je de glazen inleveren tegen bifocale glazen,want echt twee brillen dat blijkt in de praktijk echt niet te werken,en het kost je heel veel brillen,met steeds dat wisselen van bril.

• jaap groottebroeck

wat voor glazen zitten er in u bril? zijn dit kwaliteits glazen van bijvoorbeeld zeiss , hoya , rodenstock of essilor ? of zijn het glazen die bv uit de discounthoek komen?

ondanks dat er door middel van reclame campagnes wordt gesuggereerd dat alle multifocale glazen het zelfde zijn zit er wel degelijk een grootverschil in!!!

goede glazen wennen altijd foute nooit!

• mij

ho, goede glazen wennen altijd mag je echt niet zeggen, wat dacht je van iemand met bijv rechts -1,00 en links -4, 00 met aan beide ogen visus 1,0 dan kun je last gaan krijgen met de hoogtecompensatieprisma's of als er een verschil in de oogstand is geeft ook veel problemen, dus ook goede kwaliteit glazen kunnen weleens niet gaan wennen

• jaap groottebroeck

ok ok. natuurlijk heb je nooit een score van 100% das onmogelijk. bedoelde het ook niet letterlijk maar meer in de trend van: dat als er een foute meting is gedaan of matige glazen gemonteerd zijn dit nooit zal wennen.

wat bijvoorbeeld hele goede glazen zijn (ook met zulke sterkte verschillen!) zijn bijvoorbeeld zeiss gradal individual. hiermee zullen de bijna alle `multifocale` problemen de wereld uit zijn!!!!!!

• Arie

Beste mensen,

al dat gezeur over foute en goede glazen… ieder mens is anders en ieder mens kijkt anders, ik heb een keer de beste glazen van hoya besteld voor een klant, hij kon hier niet goed aan wennen, deze klant heeft er een reserve bril bij gekocht met de goedkoopste glazen van hoya. Met deze ‘slechtere’ glazen had hij echter geen problemen…

verder nog een tip, laat de opticien waar u de bril heeft gekocht de glazen op sturen naar de leverancier, daar kunnen ze een optische controle van de glazen doen. als alles aan de bril klopt, dus strekte stand en dergelijke, dan kan het best zijn dat de glazen niet goed gemaakt zijn.

Als slot: Iedereen loopt altijd maar de ketens af te zeiken, een heleboel mensen weten kennelijk niet wat een Pearle aan glazen verkoopt, in het assortiment multifocale glazen zijn namelijk een graat aantal verschillende soorten, glazen van onder andere Hoya, Essilor e.d. maken daar deel van uit. Pearle heeft net als een aantal levernciers zelfs omruilgarantie indien men niet went aan de glazen binnen 2 maanden, kan voor een alternatief gekozen worden.

vriendelijke Groet Arie