hoi,
ik heb een vraag ,enwel dit:
ik heb sinds een week een nieuwe bril en ook een nieuwe sterkte maar ik heb het idee dat een glas niet optimaal is.
vanwewge hoofdpijnklachten en vermoeide ogen heb ik advies gekregen om de nieuwe bril de hele dag te dragen.
mijn oude sterkte was links + 0.25 en rechts + 0.50 cyl.-0.75.
nu is het links + 0.75 cyl.-0.50 en rechts + 0.75 en cyl.- 0.75.
als ik lees of dichtbij kijk of aan de pc is alles goed, maar in de verte kijken heb ik het idee dat mijn linker oog ietsje doffer ziet.
ook s'avonds in de auto zie ik met het linkeroog z.g. halo's.
vooral rondom straatverlichting en autolampen, maar met mijn rechteroog zie ik dan wel alles helder dus dat glas is prima zowel dichtbij als veraf.
neon reclames (en vooral rode) zie ik daarentegen wel weer duidelijker met het linker glas,ook in de verte.
teletext op een bepaalde afstand is wel duidelijk maar de letters zijn niet zo strak als met rechts.
wat is dit?
heeft de opticien wel goed gemeten? is de cylinder niet te sterk omdat ik er eerst geen had of is het een kwestie van gewenning? zo ja hoe lang duurt zoiets.
of is de sterkte te hoog? (of allebei,sterkte en cylinder)
het is n.l. ook nog wel eens verschillend de ene keer lijkt het zicht ietsje doffer(met alleen het linkeroog dan) en dan is het alsof het wel weer helderder is vooral als ik mijn bril langer op heb m.n tegen de avond.
het is maar een zeer klein verschil het is dus niet zo dat ik er echt wazig door zie ofzo, eigenlijk zie ik er best goed mee, alleen dan af en toe in de verte en s'avonds.
en hoe zit het dan met de kosten als de opticien daadwerkelijk niet goed gemeten heeft.
mocht je een ander glas nodig hebben wie betaald dat dan? is het voor de opticien hij heeft tenslotte de meting gedaan en is de vakkundige.
of is het gewoon domme pech en moet je het zelf betalen.
ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden alvorens ik weer terug naar de optiek ga en me waarschijnlijk iets laat aanpraten of met een kluitje in het riet laat sturen. ik durf n.l. niet goed van me af te praten.
hopeloosje.