Probleem na laseren

• Johan

Ik heb vorig jaar december m'n ogen laten laseren d.m.v. Lasik. Links had ik een afwijking van -1,25 en rechts was dit -1,25 met een cilinder van 0,50. Na het laseren is het linkeroog perfect met een gezichtsvermogen van 150%. Rechts was minder met een afwijking van +0,75 en een cilinder van 0,75. Het rechteroog is in juni j.l. opnieuw gelaserd. Ik zit nu met het rechteroog met het probleem dat als ik gelezen heb, het vrij lang duurt ( soms enige minuten ) voordat ik met het oog goed scherp in de verte kan kijken. Bij controles en metingen is het gezichtsvermogen na enige tijd 100%. Volgens de optometrist komt dit vaker voor en is het een soort verkramping van de lensspiertjes. Weet iemand of dit waar is en heeft iemand hier ook ervaringen mee?

• optiek

Accommodatie kramp, dit zou KUNNEN betekenen dat er teveel gecorrigeerd is waardoor je een beetje plus nodig hebt.

• Johan

Wat bedoel je precies met : “Dat ik misschien een beetje plus nodig heb”? Betekent dit dat ik nu weer bijvoorbeeld -0,25 heb ofzo?

• optiek

Nee +0,25 of +0,50 en als dat zo is dan kan je oog dit corrigeren door te accommoderen. Als dat zo is dan is die spier de hele dag bezig waardoor de spier verkrampt.

Accommoderen doe je normaal gesproken om iets van dichtbij waar te kunnen nemen, dus als je gaat lezen. Als je daarna weer iets in de verte wilt bekijken laat je de accommodatie los maar als de spier verkrampt is gaat dat niet zo makkelijk. Dan is het dus net zo wazig als wanneer je door een leesbril kijkt.

• Johan

Bedankt voor je snelle en duidelijke reactie. Het is mij nu duidelijk hoe e.e.a. werkt. Kan het zijn dat dit in de loop van de tijd verbetert of moet ik er rekening mee houden dat dit een blijvende situatie is? Mijn leeftijd is 46. Ik weet niet of dit nog van invloed is

• michael

Is hier vantevoren niet over geinformeerd dat u de leeftijd van een presbyoop krijgt

waar door u problemen krijgt voor nabij,

Voldoende licht kan het eerst half jaar helpen maar een leesbril zal in de toekomst uitkomst bieden.

Uw ogen stonden voor de lasik , op nabij ingesteld , als uw u bril afzetten kon u de de kleinste lettertjes lezen waarschijnlijk, u had dus een accomadatie hulp.

• Johan

Michael, bedankt voor je reactie. Er is mij wel degelijk gewezen op het feit dat ik waarschijnlijk een leesbril moet aanschaffen in de toekomst. Echter op dit moment heb ik die nog niet nodig omdat ik de kleinste lettertjes nog steeds goed kan lezen.

De verklaring die eerder door “Optiek”werd gegeven lijkt mij een hele logische. Maar misschien dat de hulp van een leesbril er wel voor kan zorgen dat mijn ogen minder inspanning hoeven te leveren met accomoderen, waardoor het scherpstellen voor veraf wat sneller gaat. Graag een reactie hierop.

• optiek

Vraag eerst aan uw optometrist of u inderdaad een kleine plus afwijking heeft. Als dat zo is dan zou ik nog geen leesbril gaan gebruiken omdat uw oog dan sneller het accommodatie vermogen verliest. En dan heeft u, om met beide ogen in de verte scherp te zien, toch weer een bril nodig.

• Johan

Bedankt voor de snelle reactie en de tip. Ik wacht wel af wat er gebeurt.Ik heb wel de indruk dat het nu beter is dan net na de behandeling. Volgens de optometrist kan het wel tot een jaar duren voordat het eindresultaat is bereikt.