vraagje

• joris

ik heb een vraag enwel dit:

ik ben 36 en ik heb het idee dat ik minder scherp en ver zie dan voorheen.

als ik b.v aan de overkant van een straat sta kan ik nog maar nauwelijks het straatnaambordje lezen vaak wazig en onduidelijk. auto kentekens zijn op een bepaalde afstand voor mij ook niet meer duidelijk terwijl mijn vrienden alles wel scherp kunnen waarnemen.in het donker kan ik ook zeer slecht gekleurde verlichte reclames enzo lezen, vooral blauw rood en geel.

ook het toetsenbord van een mobieltje met blauwe of oranje verlichting is niet echt geweldig.

opmerkingen zoals schele en jij ziet dat toch niet zonder brilletje waren voor mij dan ook een reden om maar eens een bezoek te brengen aan de opticien.

deze heeft gemeten: rechts +0,25 en links +0,50 cyl.-0,75

hij vondt dit echter maar minimaal en niet echt nodig om een bril te nemen.

ik heb toen wel door een pasbril gekeken en moet zeggen dat ik niet echt duidelijker zag in de verte,maar een ietsje beter.

maar vooral diepte en contrast en zelfs kleuren waren wel een stuk beter.

ik heb ook gemerkt dat als ik een stukje krant las, de letters om het gebied waar men gericht op kijkt niet zo “bewegen” of trillen.

ik vindt het vreemd dat als je in de verte niet zo scherp ziet +glazen worden gemeten deze zijn toch voor dichtbij of om te lezen?

met pasbril verbeterd het beeld enigzins van ong. 1 tot 10 meter daarna is alles volgens mij hetzelfde dan zonder bril.

heeft die opticien wel goed gemeten?

en hoezo te zwakke sterkte om een bril te nemen?

het is toch niet normaal als je vrienden dingen wel scherp zien op 10 tot 25 meter afstand en ik moet vaak gokken wat er staat.( ik zie het wel enigzins, maar vooral letters en cijfers enzo worden zo onduidelijk, vooral verschillen tussen een D en een O. of een H en een N. of K en X enz. en waziger)

of moet ik maar eens naar een andere opticien gaan voor een nieuwe meting?

als je een bril neemt blijven je ogen dan langer stabiel of worden ze er juist lui van

zodat je binnen een paar jaar ineens een stuk meer sterkte nodig hebt?

wie weet hier wat meer op te vertellen?

groetjes, Joris

• mij

ok even een lesje optiek. als je een +sterkte nodig hebt is je ooglens te zwak voor om het beeld scherp te krijgen, maar dit kun je als je jong bent nog prima zelf wegaccomoderen. als je wat ouder word is accomoderen moeilijker. als je iets wilt lezen zul je zoiezo 2,5 moeten accomoderen dus daarom zetten mensen een leesbril op, je kunt dit dus ook voor de verte hebben. inderdaad heb je maar een lage sterkte, maar als je zelf denkt dat het beter word met bril schaf je er een aan.

als je een bril neemt worden je ogen niet zomaar lui, je hebt het vaak gewoon nodig en over een paar jaar is een behoorlijke tijd als je bedenkt dat de meeste mensen een keer in de 3 jaar een nieuwe bril kopen.

• ikkie

Het zou zelfs zo kunnen zijn dat er eigenlijk een hogere +afwijking is, maar dat is met glaasjes moeilijk te meten. Misschien is het goed om nog een anntal keren de sterkte te laten meten bij verschillende opticiens en bij voorkeur een beetje aan het eind van de dag. Je hebt je ogen dan al de hele dag gebruikt en als je altijd al veel accomodeert, wordt dat aan het eind van de dag moeilijker waardoor je soms een grotere afwijking uitkomt dan wanneer je aan het begin van de dag meet. Als er heel verschillende waarden uitkomen, dan heb ik het niet over 0,25 of 0,5 verschil, maar echt een groter verschil tussen metingen van verschillende opticiens dan is het misschien verstandig om eens naar een oogarts of orthoptist te gaan. Zij kunnen mbv druppels die de accommodatie even stilleggen, meten wat de maximale + afwijking van de ogen is. Voor dit onderzoek is het belangrijk om niet met de auto te komen omdat het na het druppelen tot 24 uur wazig kan zijn, ook lezen is dan lastig. Je weet dan wel precies waar je aan toebent.

• joris

bedankt voor de reacties,en ik denk dat ik nog maar eens terug ga naar de opticien.

misschien is het inderdaad wel handig om naar een paar verschillende te gaan voor een test,mocht er inderdaad verschil in zitten lijkt het me inderdaad beter om maar eens naar een oogarts te stappen.

en het is inderdaad zo dat op het eind van de de dag de ogen vermoeider zijn en het beeld inderdaad waziger is.

ik heb ook gehoord dat het wellicht in mijn situatie niet zozeer de sterkte is maar waarschijnlijk meer een cylindrische correctie.

daardoor kan het beeld in de verte ook onscherp worden werd er mij verteld.

maar hoe zou het dan mogelijk kunnen zijn dat er bij een opticien “grote” verschillen ontstaan in metingen? ze werken toch allemaal hetzelfde ?het zou dan toch niet mogen zijn dat ze iemand een verkeerde sterkte aanmeten.

een bril is nou ook niet echt iets waarvan je er zomaar 3 of 4 per jaar koopt!

ik heb me laten vertellen dat gewone glazen incl. ontspiegeling enzo toch beginnen vanaf gemiddeld € 40,- per stuk, neem je kunststof ben je nog een stuk duurder uit

is dan effe leuk als je er na een paar dagen achter komt dat ze te sterk of te zwak zijn.

of is er garantie op zodat ze ze gratis of tegen een kleine vergoeding vervangen?

groetjes, Joris.

• Mari

Mijn dochter van 16 had dit zelfde probleem vorig jaar ook. Zij had verschrikkelijk veel last van hoofdpijn. Bij de opticien èn de oogarts kwam er niet meer uit dan +0,5 en + 0,75 of zoiets. Ondanks deze correctie bleef ze hoofdpijn houden. Men wilde haar zelfs doorsturen naar de neuroloog. Uiteindelijk is toen gemeten met druppels en kwam er aan beide kanten +1,75 uit met een cylinder van -1. Nadat ze lenzen kreeg op deze sterkte was de hoofdpijn vrijwel gelijk over. Ze kan nu echt niet meer zonder lenzen of bril want dan krijgt ze gelijk hoofdpijn vooral als ze leest.

• joris

waar kun je zo'n test met die druppels laten doen?

gewoon bij de oogarts?

kun je daar gewoon een afspraak maken of moet je doorverwezen worden door je huisarts?

en wordt het ook vergoed door het ziekenfonds?

• toon

Advies na driemeten op verschillende tijden in een op een volgende dag is voldoende.Neem een voudige eerste glazen ongeveer € 20 p/s en laat +- drie maanden later weer meten. Het kan zijn dat de sterkte toch op loopt. Het is

dan een kramp accomodatie die zich gelijdelijk laat afnemen

• joris

wat bedoel je precies met “krampaccomodatie”?

dus de sterkte kan oplopen om vervolgens weer af te nemen????????

duur geintje dan elke 3 maanden andere glazen totdat men erachter is welke sterkte er nou precies nodig is.

of begrijp ik het verkeerd?

• ikkie

dat onderzoek met de druppels kan bij een oogarts gedaan worden en wordt meestal gewoon door het ziekenfonds vergoed. Wel is vaak een verwijskaart van de huisarts nodig. Er zijn ook opticiens waar sommige optometristen dit onderzoek doen, maar dan wordt het weer niet vergoed door het ziekenfonds. Als je echt precies wilt weten wat de maximale sterkte is dan moet je het onderzoek met de druppels laten doen. Het is wel zo dat je soms ook niet in een keer de juiste sterkte glazen kunt krijgen (dit is vooral zo bij een hoge +sterkte) omdat je het dan niet in een keer accepteert. Je bent immers je hele leven al gewend constant te accommoderen, hoe ouder je wordt hoe lastiger en vandaar dan de hoofdpijn of al het niet meer helemaal lukt het wazig zien. Het kan dan verstandig zijn om maandlenzen te nemen zodat je eventueel elke maand de sterkte kunt veranderen totdat de +sterkte bijna helemaal gecorrigeeerd is. Scheelt heel wat verscillende glazen. Succes!!!!!

• joris

ik ben van de week nog eens bij 3 verschillende opticiens langs geweest op verschillende dagen,ik moet zeggen dat ze alle 3 ongeveer dezelfde sterkte meten.

deze verschild wel iets van de eerste meting.

de eerst keer was het links +0,50 cyl -0,75 en rechts +0,25.

nu was het links +0,75 cyl. -0,75 en rechts +0,75 cyl.-0,50.

ik heb ook weer door een pasbril gekeken en moet zeggen dat het beeld nu wel een stukje aangenamer uitziet, alles lijkt veel intensiever ook qua kleuren enzo.alleen lijk alles in eerste instantie van dichtbij een beetje “hol” (de muren enzo)

de opticien heeft mij expres een minuut of 10 a 15 met pasbril op laten zitten, hij zij je ogen moeten ook aan de glazen wennen meestal duurt dat even,en dat “holle”is meestal snel verdwenen.ik hoefde me ook geen zorgen te maken dat er eventueel te sterk gemeten was,omdat bij + sterkte gewoon alles wazig zou zijn als de glazen te sterk zouden zijn.

klopt dat?

zal dit minimale verschil zoveel uit kunnen maken?

groetjes,Joris