ik heb een vraag enwel dit:
ik ben 36 en ik heb het idee dat ik minder scherp en ver zie dan voorheen.
als ik b.v aan de overkant van een straat sta kan ik nog maar nauwelijks het straatnaambordje lezen vaak wazig en onduidelijk. auto kentekens zijn op een bepaalde afstand voor mij ook niet meer duidelijk terwijl mijn vrienden alles wel scherp kunnen waarnemen.in het donker kan ik ook zeer slecht gekleurde verlichte reclames enzo lezen, vooral blauw rood en geel.
ook het toetsenbord van een mobieltje met blauwe of oranje verlichting is niet echt geweldig.
opmerkingen zoals schele en jij ziet dat toch niet zonder brilletje waren voor mij dan ook een reden om maar eens een bezoek te brengen aan de opticien.
deze heeft gemeten: rechts +0,25 en links +0,50 cyl.-0,75
hij vondt dit echter maar minimaal en niet echt nodig om een bril te nemen.
ik heb toen wel door een pasbril gekeken en moet zeggen dat ik niet echt duidelijker zag in de verte,maar een ietsje beter.
maar vooral diepte en contrast en zelfs kleuren waren wel een stuk beter.
ik heb ook gemerkt dat als ik een stukje krant las, de letters om het gebied waar men gericht op kijkt niet zo “bewegen” of trillen.
ik vindt het vreemd dat als je in de verte niet zo scherp ziet +glazen worden gemeten deze zijn toch voor dichtbij of om te lezen?
met pasbril verbeterd het beeld enigzins van ong. 1 tot 10 meter daarna is alles volgens mij hetzelfde dan zonder bril.
heeft die opticien wel goed gemeten?
en hoezo te zwakke sterkte om een bril te nemen?
het is toch niet normaal als je vrienden dingen wel scherp zien op 10 tot 25 meter afstand en ik moet vaak gokken wat er staat.( ik zie het wel enigzins, maar vooral letters en cijfers enzo worden zo onduidelijk, vooral verschillen tussen een D en een O. of een H en een N. of K en X enz. en waziger)
of moet ik maar eens naar een andere opticien gaan voor een nieuwe meting?
als je een bril neemt blijven je ogen dan langer stabiel of worden ze er juist lui van
zodat je binnen een paar jaar ineens een stuk meer sterkte nodig hebt?
wie weet hier wat meer op te vertellen?
groetjes, Joris