leesbril

• Mari

Ik ben 45 en heb onlangs mijn ogen laten testen bij een opticien. Hij vertelde mij dat ik niet alleen een leesbril nodig heb maar feitelijk ook een vertebril. Ik heb nooit de indruk gehad dat ik in de verte niet goed kan zien. R was het +1 met een cilinder van -0,5 en links +0,5 met een cilinder van -1. Voor een leesbril was een additie van +1,5 nodig. Hij raadt mij een multifocale bril aan in verband met het feit dat ik ook veel achter het beeldscherm werk. Wat raden andere opticiens en optometristen op dit forum mij aan? Ik kwam feitelijk voor een simpele leesbril die ik ook voor het beeldscherm kan gebruiken. Multicfocaal vind ik erg duur en ik vraag me af of dat wel nodig is.

• jaap groottebroeck

in theorie wel maar je geeft zelf het andwoord al. als je verte klachten heb kan je dat oplossen met een bril , heb je geen verte klachten dan heeft het weinig zin.

als je een leesbril wil die je ook voor computerwerk wil gebruiken is het verstandig om een paar ` beeldscherm ` glazen te nemen (b.v. zeiss business / hoya add power etc) dan zijn glazen die scherp zijn vanaf +/- 30cm t/m 150cm. kost wat meer dan een gewoon huis-tuin&keuken leesbrilletje maar je hebt er veel meer aan. waarschijnlijk staat er oa op de website van zeiss (maar vast ook andere glasaanbieders!) wel het een en ander informatie over dit soort glazen.

• Jos

Hallo Mari

Het is moeilijk om hier een goed antwoord op te geven. ik neem aan dat je, gezien de refractie al eerder werkte met kant en klare leesbrilletjes. Als dit niet zo is had je blijkbaar nog geen last, maar dan vind ik add 1.5 nog al hoog, liever zou ik het dan met add 1.00 of 1.25 proberen.

Met een add 1.0 zie je tot ongeveer 1 meter afstand scherp, daarachter wordt alles wazig. normaal gesproken heeft iemand van 45 jaar nog voldoende accomodatie vermogen om het beeld tot 40cm scherp te stellen.

Mijn advies is dan ook, ga samen met je opticien kijken of je voldoende nabij kunt zien met de bril die hij gemeten heeft, eventueel met een lagere add.

Wat betreft multifocaal, ben ik het helemaal met Jaap eens, pas nemen als er klachten zijn, anders komen de klachten vanzelf wel.

succes Jos

• Mari

Het klopt dat ik inderdaad met kant en klare leesbrilletjes van de Hema lees. In de avonduren heb ik zelfs niet genoeg aan +1 en heb er een met +1,5. Achter de pc heb ik genoeg aan +1. TV kijken met de +1 leesbril kijkt ook meer ontspannen. Ik merkte echter dat er duidelijk verschil was tussen mijn ogen en daarom ben ik naar de opticien gegaan. Verder heb ik de laatste tijd vaak hoofdpijn. Hij heeft mij met een soort pasbril laten kijken in de verte. Het beeld in de verte is niet echt opvallend veel scherper maar ik zie wel veel meer diepte. Voor het lezen heeft hij er aparte glaasjes voorgehouden.

• mij

probeer eerst een aparte leesbril dat is zoiezo wel prettig om naast een multifocale bril te hebben en als je echt klachten voor ver gaat krijgen ga je over op een multifocaal met een add 1,5 zou je nog 70 cm ver kunnen zien dus ook de pc

• B

Het kan heel goed zijn dat je je goed kunt redden met in de verte kijken. De afwijking die gemeten is is er alleen wel. Om alles goed scherp te kunnen blijven zien ben je altijd bezig je oogspieren aan te spannen.Net als alle andere spieren kunnen deze spieren ook moe worden. Op het moment dat er een correctie voorgezet wordt krijg je wel meer rust, iets wat je zelf al ervaren hebt door de hema bril van + 1.00 te gebruiken. Het is dus wel prettiger. Of je het het waard vindt om meer kosten te maken is een keuze die je alleen zelf kunt maken.

Als je dat wel doet zou ik wel kiezen voor een goed multifocaal glas en geen vari-fantasie- dat is namelijk een goedkoop maar sterk verouderd glas. De keuze voor zo'n glas loopt vaak op een fiasco uit omdat men er niet aan kan wennen. De betere type glazen van grote fabrikanten zoals bv. essilor en hoya kosten meer, maar bieden ook betere kwaliteit.

succes!

• Mari

Ik ben er intussen achter dat ik toch wel een bril nodig heb voor autorijden in het donker. Ik merk nu hoe moeilijk ik eigenlijk afstanden kan inschatten op de snelweg. Ik “zie” de afstand tot mijn voorganger wel als die auto mij gepasseerd heeft omdat ik dan weet hoe ver die is. Maar als ikzelf een auto van achteren nader, zie ik heel moeilijk hoe ver die nog weg is. Met een goed multifocaal glas heb ik dan wel alles in één. Kan ik lezen, autorijden in het donker, beeldscherm werken en t.v. kijken. Hoef ik ook geen leesbril aan een touwtje want dat vind ik vreselijk! Ik ben er dus uit!