scherp zien met multifocale glazen

• cijferaar

Ik heb 30 jaar harde lenzenzen gedragen. eerst gewoon hard, later hoog zuurstofdoorlatende. de sterkte van mijn lenzen was ca -8. De laatste vijf jaar had ik bifocale lenzen. Het zicht om te lezen en in de verte was redelijk. Mede door de overgang en medicijnen werden mijn ogen zo droog dat ik de lenzen niet meer verdroeg. Ik ben nu overgegaan op een multifocale bril de sterkte is -8,5 sferisch en -1,5 cylindrisch. de leessterkte is gesteld op 2,25. Het probleem is echter dat ik met deze bril kleine cijfers (ik doe finacieel werk) op papier en op het beeldscherm niet meer kan lezen. De opticien heeft het enkele keren opgemeten, maar het is niet beter in te regelen. gezichtsscherpte ca 65%. Met de lenzen was het zicht beter. OP zijn advies heb ik nu een computer/leesbril aangeschaft met enkelvoudige glazen van -6,25 sferisch en -1,5 cylindrisch. Volgens hem zit het probleem in een niet meer zo goed functionerende gele vlek waardoor scherp stellen moeilijker wordt. De extra bril helpt wel maar niet optimaal. na een dag werken heb ik nog vaak hoofdpijn.

Wie weet een goede oplossing zodat ik mijn werk weer zonder hoofdpijn kan uitvoeren?

• B

Wat voor merk en type multifocale glazen heeft u, er zijn namelijk belangrijke verschillen tussen. De bril die u voor de computer heeft aangeschaft is in principe goed om te lezen, maar minder duidelijk voor het computerscherm.

• cijferaar

IK heb de volgende gegevens over mijn bril:

eerste meting april 2003:

sph -9.00 cyl -0.75 As 10 Add 2.50

sph -8.75 cyl -1.25 As 165 add. 2.50

MIN.MULTIG.RODAL.1.8. Supersin M

Volgens de opticien was een beeldschermbril niet nodig, door de overloop in de glazen zou de beeldschermafstand goed zijn.

Nadat bij een PAGO onderzoek in juni was vastgesteld dat lezen en beelschermkijken ruim onvoldoende was ben ik teruggegaan naar de opticien.

Hij schrok van mijn ervaring en ging direct een nieuwe meting doen. Tot zijn verbazing kwamen hier totaal andere waarden uit. De optometrist die bij hem in dienst is heeft nog een extra controle gedaan, maar kon niet iets vinden, wat de afwijkende meting verklaarde.

Nu heb ik de volgende bril:

sph -8.50cyl –1.50 As 15 Add 2.75

sph -8.25cyl –1.50 As 170 add. 2.75

MIN.MULTIG.RODAL.1.8. Supersin M

De opticien heeft voor zijn rekening nieuwe glazen in de bril gezet.

Ik bleef echter moeite houden met lezen van kleine cijfers. Zelf heb ik mijn beeldscherm al op grotere letters gezet, maar ik moet geregeld ook op andere beelschermen werken en de paieren overzichten die uit de computer komen zijn voor mij vaak ook moeilijk te lezen.

De opticien heeft eerst gekeken of er een vergrotende bril moest komen, maar dit was nog net een stap te ver. Hij raadde een bril met verloop af, omdat het voor mij moeilijk is het juiste punt te zoeken waarmee ik scherper kan zien. Vandaar de bril met add 2.25 voor zowel het beeldscherm als lezen.

Dit werkt wel beter, maar na vier a vijf uur werken merk ik dat mijn ogen vermoeid raken. Het gaat trekken rond de ogen en het gaat dan langzaam over in hoofdpijn.

Mijn huisarts vindt het onzin om een verwijzing naar de oogarts te geven. Dit is volgens hem een taak van de opticien.

• michael

Het verlop van de sterkte in de korte periode is te wijten dat u jaren lang hard contactlenzen heeft gedragen.

De lens drukt het hoornvlies wat in en als u de bril gaat dragen deze langzaam terug gaat naar de orginele sterkte, maar dat zal uw eigen opticien ook wel weten.

Het zou kunnen zijn dat er een fout zit in de aca verhouding , dit houdt in dat de ogen teweinig of te veel convergeren/naar binnen draaien en die staat in verhouding tot accomodatie, een leesprisma zou hiervoor uitkomst bieden.