Lenzen en slecht zien

• Bibi

Sinds anderhalf jaar heb ik hoogzuurstofdoorlatende zachte lenzen (afwijking -1.00).

Ruim een maand geleden begon ik echter minder goed door mijn lenzen te zien (wisselend scherp/onscherp).

Ik ben er mee naar de opticien geweest, deze heeft mijn ogen nagekeken. Volgens haar zou er niets aan de hand moeten zijn, omdat de sterkte van mijn ogen gelijk was gebleven. Ze vermoedde dat het samenhing met het droge en hete weer.

Ik kreeg het advies om het nog een tijdje aan te zien en een andere vloeistof en eventueel een nieuw paar lenzen te proberen. Beide heb ik gedaan.

Nu een paar weken verder, is het er niet beter op geworden, eerder slechter zelfs. Ik zie vrijwel permanent niet goed scherp meer door mijn lenzen. Als ik echter m´n bril (afwijking -1.50) opzet, dan is het zicht weer gewoon goed.

Deze hele situatie vat ik dus niet:

én dat ik qua lens een lichtere afwijking heb dan qua bril

én dat ik nu door mijn lenzen niet goed meer zie, maar door mijn bril wel.

Wie het weet mag het zeggen.

• Kees

Het lijkt erop dat de sterkte van je ogen toch is veranderd en dat dit een aantal weken geleden zich voor het eerst heeft gemanifesteerd en in de loop van de tijd duidelijker is geworden. Het hoeft niet eens zo te zijn dat je afwijking groter is geworden, misschien wel eerder kleiner; ook dan zie je niet meer goed door je huidige lenzen. Het verbaast me trouwens wel dat je door je bril nog steeds wel scherp ziet. Misschien moet je toch nog maar eens bij je opticien langsgaan voor een ogentest. Het kan zijn dat de afwijking nu makkelijker te ontdekken is dan een tijdje geleden.

Succes en laat even weten hoe het afloopt,

Kees