superlenti-glazen

• Joke

Heeft iemand ervaringen met superlenti-glazen. Mijn oogarts adviseerde dit i.v.m. mijn nieuwe sterkte (R -21.50 C -2.00 en L -22.25 C -2.50). Voor een lensimplantatie zijn mijn ogen nog niet geschikt. Bijna ieder jaar moet ik sterkere glazen. Deze keer komt er zelfs zo'n -3.00 bij. Ik ben nu 36 jaar. Volgens de oogarts, heb ik binnenkort voor dichtbij een oudere bril met een lagere sterkte nodig.

Joke

• Ferdy

Joke, ik heb niet veel ervaring met superlenti, maar vond op het net wel een foto van superlenti's in de sterkte -25: http://www.geocities.com/specs4ever/photopagetan.html

Is dus vergelijkbaar met de jouwe.

Verder ken ik het bestaan van zogenaamde blended myodiscs, waarbij de ‘bowl’ (het gedeelte waar je doorheen kijkt) overgaat in een gedeelte van de lens zonder sterkte (plano). Deze glazen werden in het verleden ook veel gebruikt. Misschien weet je oogarts/opticien er meer over?

• lizy

dat je een bril met lagere sterkte nodig zal hebben zal nog zo tussen de 5 en 10 jaar op zich laten wachten met lezen

• Joke

Ferdy, bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat er dus verschillende mogelijkheden zijn met dit soort glazen. Klopt het, dat bij superlenti de sterkte in het midden naar de rand toe minder sterk wordt, zoals op die foto? Het lijkt me dat je bij dit soort glazen altijd met je hoofd mee moet draaien als je ergens naar wil kijken.

Momenteel heb ik extra dunne glazen met 1.9, maar deze zijn best zwaar. Contactlenzen kan ik moeilijk verdragen.

Zijn er nog meer die dit forum lezen met zo'n hoge sterkte? Ik zou graag wat ervaringen uitwisselen.

Joke

• Joke

Lizy, is het niet zo, hoe hoger de sterkte, hoe eerder je een lagere sterkte nodig hebt voor het lezen.

Joke

• Ferdy