Toric lenzen: prijs anders hier dan in Canada

• Alex

Een vriendin woont in Canada en wil graag lezen gebruiken en heeft ze ook gebruikt. Alleen moet zij er vele honderen dollars voor betalen. Terwijl als ik hier naar kijk is het veel goedkoper. Want ik vreemd vind omdat ik verwachte dat het juist daar goedkoper is.

Hier zijn haar gegevens:

right eye -4.75 -0.25 ,15 left eye -4.25 -1.75 ,178

En de dochter

right eye -8.75 -1.00 ,170 left eye -8.50 -1.00, 005

Als ik hier kijk, kan ik geen lens krijgen voor cylinder van -0,25 of is dat niet nodig??

en 178 kan ik ook niet vinden en wordt dan 180? en 005? Dat is toch te lage waarde?

Dus kan iemand wat meer van uitlegen en naar welke lenzen moet ik kijken..

Kan je ook een kleurtje in krijgen?

• .

Hallo Alex,

Gezien de prijzen hier in NL ben je inderdaad goedkoper uit!

Wat betreft die cylinderwaarde van -0.25, die kan je in de lens wel weglaten zonder dat zij er wat van merkt.

Die asrichting van 178 graden kan je nog net wel veranderen in 180 graden is ook geen probleem!

Maar er zijn zoveel soorten/typen lenzen op de markt dat het zeker door een opticien aangemeten moet worden. Het is geen wijsheid om zomaar wat mee te nemen uit NL.

Gr.

• G. van Kouwen

Ha die alex,

De eerste sterkte heet een sferische sterkte en de tweede sterkte die je aangeeft is een cylinder sterkte Dus sferisch is -4.75 met een cylinder van -0.25 waarvan de asstand op 15 graden zit en is dus geen waarde maar de stand van de cylinder. en bij het linker oog is de as van de cylinder 178 graden du dicht bij de 180 graden (of 0 graden dat is hetzelfde).

Meestal is het zo dat bij sferisch -1.00 , een kwart (0.25) cylinder verwaarloosd kan worden en bij -2.00 een half cylinder enz. dus vor het rechter oog hoeft de cylinder niet gecorrigeerd te worden, bij het linker oog echter wel.

Let er echter ook op als de gegeven sterktes van een bril zijn, dan komen er voor de lenzen andere sterktes uit (minder sterk) omdat een lens OP het oog zit.

Bovendien zijn er ook nog eens verschillende krommingen leverbaar. Niet zomaar iedere lens past op elk oog.

Groetjes Gerben