Onderzoek lasik door consumentenbond juist?

• Sjonnie

Vandaag heb ik het onderzoek gelezen van de consumentenbond over de verschillende ooglaserklinieken.

Klopt dit onderzoek? Wie heeft hier een mening over?

• petra

ik ben zelf ook gelaserd , en ik was goed geinformeerd maar niet omdat de kliniek dat zo uitgebreid gedaan heeft .Ik heb zelf heel veel gezocht op het net naar info over laseren en de nadelen en voordelen ervan. heb zelfs op laserdisaster gekeken en surigaleyes nou en daar staan echt vreselijke dingen op .

Ik ben het eens met de uitslag van de test over het niet voldoende informeren van de klinieken. ik ben zelf gelaserd bij visionclinics en ben heel netjes en correct geholpen het is pas twee weken geleden dus kan nog niet veel zeggen over het uiteindelijke resultaat maar ben nog niet echt tevreden .

Ze zeggen van te voren wel dat je de eerste week al redelijk goed zicht hebt ( ik heb de lasek zyoptix ondergaan) maar wat is redelijk goed bijvoorbeeld. wat hun goed vinden en wat ik goed vind is niet hetzelfde blijkt nu. en ik vind het inderdaad een beetje standaard als er gezegd wordt “ u gaat helemaal volgens schema” of “ alles verloopt naar wens ziet er prima uit” en de volgende vind ik ook sterk " voor wat we nu kunnen en mogen verwachten gaat het goed het is nu nog even afwachten.

Ik vind dat ze in iedergeval zo eerlijk moeten zijn om te zeggen dat je gewoon de eerste weken na een behandeling rekening moet houden , dat je niet alles kan doen omdat het zicht niet optimaal is. en ik ga er van uit dat de waas die ik nu nog op mijn rechteroog heb inderdaad zoals ze bij vision zeggen weggaat .

Je kan zelf een hoop doen door alles te lezen wat je kan vinden over laseren en je moet gewoon een briefje maken met vragen voordat je naar zo'n kliniek gaat , dan komt het wel goed denk ik.

P.S ik had trouwens een sterkte van -5.25 met een cyl 0.75 en mijn andere oog -6.75 en een cyl 0.75. ik zou het zo weer doen hoor dat wel want ik kan ondanks mijn waasje zonder bril tv kijken , autorijden alleen kost het me wat meer moeite dan ik had verwacht. maar ik geef de moed niet op.

zijn er trouwens meer mensen die na een laser behandeling een waas hadden en zoja is dat weggegaan?

groetjes petra

• Anoniem

Wat mij opvalt is dat dit soort dingen vaak negatief weergegeven worden.

Niet het glas is halfvol, nee het glas is half leeg.

De test verklaard 5 tot 10% heeft minder goede/slechte ervaring met de laserbehandeling. Wat er niet bij staat is dat 90 tot 95% dus wel goede ervaringen hebben gehad.

Ikzelf overweeg ook laseren en ik ben blij dat de consumentenbond het een en ander getest heeft.

Het enige dat ik vervelend vind is dat het zo verschrikkelijk duur is. Maar zodra ik het geld heb laat ik het toch gelijk doen (als het kan natuurlijk).

Tot die tijd volg ik alle nieuwsberichten en haal ik zoveel mogelijk info van internet af, daar is van alles terug te vinden.

Alvast succes.

• Diederik

Half vol ja…..maar waarom hoor je toch zo weinig van mensen die heel tevreden zijn ??……

Als het zo fantastich is dan zouden toch veel mensen hier op dit forum zitten met zeer positieve verhalen ?

• Anoniem

Je leest wel positieve verhalen, maar die zijn inderdaad schaars.

Blijkbaar heeft de consumentenbond toch ook positieve reacties gepeild. Hoe komen ze anders aan de conclusie “5 tot 10% is niet tevreden”?

Ik ben het met je eens dat er te weinig mensen hun positieve reactie op dit forum geven. Maar, anderzijds zie je ook geen reacties met negatieve ervaringen.

Dus wat nu?

• Tineke

Het ‘'probleem’ is dat mensen informatie zoeken binnen dit forum en als ze eenmaal gelaserd zijn, komen ze niet meer zo snel terug…. of ze moeten poblemen krijgen. Vandaar dat je alleen negatieve ervarigen hoort.

Voor de mensen die op zoek zijn naar een positieve ervaring:

Zelf ben ik vorige week woensdag gelaserd (in Hasselt/Belgie) en ik ben tot nu toe zeer tevreden. Ik moet nog regelmatig druppelen omdat ik last heb van droge ogen, maar ik vergeet vaak te knipperen als ik achter de computer zit, dus dat ligt een beetje aan mezelf.

Ik kan van dichtbij en veraf goed zien, ik zie (nog) wel kringen rond lampen, het kan zijn dat dat nog verdwijnen na verloop van tijd, maar als ze blijven dan kan ik daar wel mee leven. Ik ben al lang dolgelukkig dat ik weer zie.

Ik ben behandeld in Hasselt in Belgie, voor mij is dat net iets verder weg als Eindhoven, maar de wachttijden zijn korter, de prijzen zijn een stuk lager en ik ken een paar mensen die in die kliniek, met goed resultaat, gelaserd zijn. Voor mij was de keuze niet meer moeilijk. Ik heb duidelijke informatie gekregen, alle mogelijke gevolgen zijn besproken (ook de negatieve), en er was alle ruimte om vragen te stellen.

Als iemand nog iets meer wil weten, dan hoor ik het wel. Als er nog verdere ontwikkelingen zijn, dan laat ik het weten!

• Helle

Tineke,

Bedankt voor je positieve bericht. Ik zoek al een hele tijd naar positieve ervaringen met de laser in Belgie. Omdat ik denk dat de gezondheidszorg in Belgie eigenlijk beter geregeld is dan in Nederland, qua opleiding van artsen in ieder geval.

Zou je het internetadres (als dat er is) van de kliniek/ziekenhuis kunnen geven zodat ik meer info zoeken.

• Tineke

Ik denk dat de gezondheidszorg in Belgie en Nederland, op het gebied van kwaliteit, redelijk te vergelijken is. De arts die mij heeft behandeld, vertelde dat hij is opgeleid in Utrecht….

Op www.olc.be lees je meer. Ik ben behandeld door dr. Smeets. Als je naar de informatieavond (1 x per maand op maandag avond) wilt komen, dan kun je het beste even bellen, op mijn mailtje reageerden ze niet.

Als je nog iets te vragen hebt, dan laat het maar weten!

• Trudi

Leuke reactie Tineke,

Ik vroeg me ook al af of Belgie een goede keus zou zijn.

Lage prijzen lonken natuurlijk altijd, maar je hebt maar 1 paar ogen en ik wil daar geen risico mee lopen.

Voor wat betreft de lichtkringen (halo's); ik draag lenzen en ‘s avonds of als het regent en het is donker dan heb je ook altijd in kleine mate last van halo’s.

Na een laserbehandeling kan je daar last van hebben, maar volgens mijn opticien verdwijnt dat vanzelf.

Goed, ik ben heel blij voor je. Lijkt me fantastisch om zonder bril nodig te hebben wakker te worden. Ik heb zelf -5 aan beide ogen en wil me ook laten laseren.

Wil je (net als voor Helle) het internetadres van de behandelkliniek op dit forum zetten?

Groetjes,

Trudi

• Trudi

Toeval of niet,

Jij stuurt net je bericht als ik mijn berichtje tik.

Bedankt voor de tip.