Hallo,
Ik heb een vraag en ik dacht misschien is er hier iemand die me een antwoord kan geven. Toen ik 2 was zijn mijn ogen rechtgezet omdat ik tot die tijd scheel was. Veel weet ik er niet meer van, behalve dat ik tot mijn 8e ofzo eens per jaar voor controle terugmoest en dat een hele tijd gedruppeld en gepleisterd is om allebei mijn ogen te laten kijken. Inmiddels ben ik 27 en ik ben eigenlijk ontevreden over het resultaat, want mijn rechteroog staat iets naar buiten en naar boven. Ik kan er wel mee zien, maar ik gebruik het eigenlijk niet echt, geloof ik. Tenminste, niet om er echt mee naar dingen te kijken. Als ik gewoon kijk, doet het wel wat, maar links overheerst. En dan kan ik wel met rechts kijken, maar dan gaat links weer ‘uit’. Hm… Klinkt misschien een beetje vaag, maar ik probeer het maar ff zo precies mogelijk uit te leggen. Wat ik vervelend vind, is dat ik nogal eens opmerkingen krijg van mensen als ik met ze praat over met welk oog ik ze nu aankijk. Dat belet me mensen aan te durven kijken als ik met ze praat. Lastig, want ik ben van mezelf al enigszins verlegen, als je dan ook nog eens bewust mensen niet aan gaat kijken… Ik word er steeds onzekerder van. En als ik mezelf zie op foto's ofzo, dan zie ik ook dat ik gewoon wat loens. De ene keer wat minder en de andere keer wat meer, ligt er ook aan of ik moe ben enzo. Maareh… Ik zou eigenlijk zo graag gewoon recht uit mijn ogen kijken.
Ik heb me over dit onderwerp al eens laten informeren bij de plaatselijke opticien hier in het dorp, maar die had zoiets van: dat ene oog, daar kijk je toch niet mee, omdat het andere alles doet, dus het heeft geen zin om er aandacht aan te besteden. Links, waarmee ik meestal kijk, is redelijk goed. Met rechts zie ik dichtbij niet zo goed en veraf wat beter, maar ook niet heel geweldig ofzo. Dat het niet rechtstaat deed hij af als een cosmetisch probleem; iets waar ik maar mee moet leren leven. Hij zei: je kunt het recht laten zetten, maar ja… (Alsof dat onbelangrijk was ofzo…)
Wat ik me nu afvraag is: in hoeverre is het redelijk en mogelijk om te laten onderzoeken of er iets aan dat oog te doen is? Heeft iemand hier daar toevallig ervaring mee? Hoe pak je dat aan? Ik vind het zelf lastig om gelijk naar mijn huisarts te stappen hiermee, omdat ik het een beetje, ja hoe noem je dat, een luxe-probleem vind. Ik bedoel: ik kan gewoon zien en het staat echt een stuk rechter dan toen ik echt scheel was, maar ja… eigenlijk niet recht genoeg naar mijn ervaring en mening. Bovendien vraag ik me af of het niet nog schever zal gaan staan, naarmate ik ouder word. Vergeleken met hoe het stond op mijn 8e lijkt het alsof er best veel verschil is. Iemand hier een idee over of ervaring mee? Ik wil het graag weten.
Chrizzie.