+6 bij kind

• Carla de W

Een jongetje uit mijn klas is net 4 jaar geworden en nu blijkt dat hij een bril nodig heeft, met sterkte + 6.

Ik weet dat kinderen over een + sterkte heen kunnen groeien, maar is +6 niet erg veel ?

Wat voor verschillen zou je kunnen merken, redelijkerwijs gesproken ?

• optometrist

Hallo Carla,

Wat bedoel je precies met: wat voor verschillen zou je kunnen merken, redelijkerwijs gesproken ?

gr.

• Carla de W

mijn eerste vraag was vooral of het echt over zou gaan, ook al is het + 6, bij + 2 geloof ik het wel, maar 6 is toch best veel.

Dat andere was meer een kreet, een kind wat zo sterk verziend is, wat voor gedragsveranderingen zou je daar bij kunnen zien, als hij zijn bril heeft en opeens dichtbij ook kan zien. Een andere kind liep bijvoorbeeld tegen de deur aan steeds, omdat hij dat blijkbaar niet ziet. Maar Mark lijkt heel handig, je merkt echt niets aan hem, dus we vragen ons af wat voor verbetering er zal zijn.

• optometrist

Op je eerste vraag kan ik zeggen dat +6.00dpt te veel is om op latere leeftijd vanzelf te verdwijnen.

Op je tweede vraag kan ik zeggen, dat voor een kind van 4 jaar +6.00dpt, het geen enkel probleem is dit zelf te corrigeren. Daarbij kan dan ook nog dichtbij goed gezien worden. (accommodatievermogen)

Het voorbeeld dat je erbij haalt van het kind dat tegen de deur liep is niet relevant. Misschien was dit kind wel bijziend of had het een geheel ander visueel probleem.

Een verziendheid van 6dpt moet wel gecorrigeerd worden om bv het ontwikkelen van een lui-oog tegen te gaan. Dit gevaar is hier wel aanwezig.

gr.

• Carla de W

Dank je wel, we moeten dus geen wonderen verwachten…

Ik wilde het voor mezelf weten, maar ga natuurlijk niet tegen de ouders zeggen dat hun informatie niet klopt, die hebben ze van hun eigen opthometrist gekregen…

Tot ziens