Beter zien na een paar jaar bril

• edith

Ik heb sinds mijn 20ste een bril. Ik begon slechter te zien na een pretnison kuurtje en zat vorig jaar met beide kanten op -2,00. December vorig jaar kocht ik een nieuwe bril en mijn sterkte was toen -1,50 en -2,00. Nu had ik het gevoel dat ik met mijn ene ook beter begon te zien en ben weer naar de opticien geweest. Nu (na 6 jaar dus) heb ik ineens nog maar een sterkte van -0,75 en -1,50 en 0,50 cilinder aan beide kanten. Mijn opticien heeft hier geen verklaring voor, maar is wel bang dat ik zo ga doorslaan naar de + kant.

Heeft iemand dit ook mee gemaakt en er misschien een verklaring voor?? Ik ben natuurlijk hartstikke blij, maar mijn vriend vindt dat ik naar de oogarts moet om na te laten kijken of ik niet 1 of andere rare afwijking heb.

Wie o wie??

• karin

Hoi ik wilde weten om wat voor reden jij een pretnison kuurtje had,

Het kan misschien daaraan liggen

OF

wat ook vaak gebeurt is dat, hoe ouder je wordt hoe meer plus je krijgt en zo kan je inderdaad van min naar plus gaan, maar volgens mij is dat wel erg vroeg voor jou.

Je maakt je zorgen dus ik zal zeker naat een oogarts/opometrist gaan

(ps ik wil ook graag weten wat nu de oorzaak precies is, want ik studeer nl geneeskunde en wil het graag weten)

• Edith

Hoi Karin,

Ik heb rond mijn 20ste/21ste een paar maanden pretnison geslikt omdat mijn bronchitis maar niet over ging. Had al een aantal antibiotica kuren gehad, maar die hielpen niet. Ter info: heb al van kinds af aan last van mijn longen. Ik was dus al ± 6 mnd verschrikkelijk benauwd en non stop aan het hoesten. Toen er op een weekend iets leek te knappen tijdens een hoestbui ben ik naar de weekend arts gegaan en die heeft me direct naar het ziekenhuis gestuurd. Daar een week met een pretnison infuus rondgelopen en toen met nog een paar maanden pillen naar huis. Wat het is geweest weet niemand maar het belangrijkste is is dat ik na al die kuren tot nu toe (6 jaar later) nergens meer last van heb gehad. Nog niet eens een verkoudheid! Goed spul dus!

Tijdens het pretnison infuus had ik het idee dat mijn zicht minder werd. Ik zag toen ook een soort van grijze ‘sneeuw’ vlekjes. Dan moet je denken aan ‘sneeuw’ op tv als er niks op is.

Sinds dien heb ik dus een bril en ben opgeklommen naar de -2 en daal nu langzaam weer af. Laten we hopen dat het bij de 0 gewoon weer stil blijft staan.

Ik zal 1 deze dagen mijn huisarts bellen voor een verwijsbriefje naar de oogarts. Kijken wat hij er van vindt. Mocht er wat uit komen, dan laat ik het wel weten.

Groetjes, Edith.

Ps. Succes met je studie! Geneeskundigen kunnen we nooit genoeg hebben.

• karin

Hoi Edith,

Ik denk dat het aan het pretnison kuurtje ligt, maar zeker weten doe ik niet!

Nou ga maar snel naar de huisarts en dan hoor ik het wel!

Groetjes,

Karin