montuurloze brl?

• Johan

Een glasbril/montuurloze bril is een bril waarbij je zelf goed moet nadenken wat je nu precies wilt. Ben je van nature zuinig met je bril dan kun je gerust kiezen voor een randloze bril, gooi je je bril vaak af en ben je minder zuinig dan kun je beter kiezen voor een nylor of randbril. Belangrijk bij de keuze is ook de sterkte van de glazen, regelmatig zie ik opticiens aan mensen met + 700 of -700 randloze brillen verkopen. Er wordt dan ook nog vaak niet gelet op de grote van de glazen wat dus vaak het teleurstellende resultaat opleverd van een bril met relatief dikke glazen, zelfs als erg hogere index glazen worden gebruikt.

Belangrijk is dus dat je zuinig op je bril moet zijn, een niet te hoge sterkte moet hebben en wil investeren in een paar goede glazen en een goed montuur.

Alles bij elkaar komt je dan al gauw op een verkoopprijs bij de opticien van minimaal 300 Euro als je enkelvoudige kunststof lenzen hebt.

Gr.

Johan

• surfmesuf

Hallo Johan,bedankt voor jouw advies!

Mag ik jou nog wat vragen:

Ik heb zelf -4 en -3.75,zijn de glazen dan nog wel dun te verkrijgen?

En hoe zit dat met die brekingsindex van glazen;waar moet ik naar vragen bij de opticien?

Alvast bedankt,

Robert

• klaas

Sorry,ben Johan niet,maar kan je wel advies geven.Met die sterkte van jou,kun je gewoon standaard glas nemen,ontspiegeld met en een lichte tint er in,en natuurlijk voorzien van een krasvaste laag,dus de goedkoopste glazen.Denk er wel om dat het montuur niet te groot word,maar een goede opticien kan je vertellen wat de randdikte word van wet glas,als die ingeslepen is.Dan het montuur,deze moet gemaakt zijn van niet te stug matriaal,moet zo zijn dat je de stangen kunt ombuigen en dat ze weer terug springen in de oude vorm,dit zijn vaak niet de goedkoopste monturen,maar in het geheel heb je dan een fijne bril,die ook nog eens een stootje kan hebben,en mocht je al eens pech hebben(glasbreuk) dan hoef je geen duur glas te betalen.Kies je voor een goedkoper stugger montuur,dan zal de opticien je het advies geven om glazen te nemen met een hogere berekenings index omdat deze minder breukgevoelig zijn,maar wel een stuk duurder,dus ben je net zoveel kwijt als met het soepele montuur.Nadeel van het goedkopere montuur is,het zit lang zo lekker niet,vaak veel zwaarder matriaal en is eerder uit moddel,zo dat hem vaak moet laten bijstellen.En dan het belangrijkste,de kans op glasbreuk is veel groter,dus heb je pech,ja dan ben je meer kwijt,aan een glas.Met deze gegevens kun je gaan en staan waar je wilt,en zoek die opticien,die jou het gevoel geeft van zijn verhaal klopt,hier heb ik vertrouwen in,en vraag vooral hoelang het duurt,mocht er aleens een glas stuk gaan.De goede opticien maakt hem zelf,maar er zijn ook veel die hem opsturen,en dan ben je hem vaak wat langer kwijt,ik wens je veel draagplezier toe met jou nieuwe glasbril………………………………………………..Klaas

• eyesee

beste klaas,

je geeft veel nuttige adviezen op dit prikbord, maar in dit geval denk ik dat je de plank een beetje mis slaat. Als je bij een randloze bril standaard glazen monteert, gaan binnen de kortste keren de boorgaatjes uitscheuren ondanks dat deze door een vakbekwame opticien gemaakt worden. Die taaiere glazen zijn inderdaad duurder, maar dit is zeker geen duurkoop!

gegroet,

• Klaas

Beste eyesee,ik heb al zoveel glasbrillen gemaakt,met gewoon glas in de bekende monturen van Algra van ENOT,geen enkel probleem.Dat ik zie niet in waarom er nu dan niet het gewone kunststof glas in kan,maar dat hangt wel af van welk montuur je kiest.En hoe je glazen monteerd,vakmansschap zullen we maar zeggen. Klaas