Verschillen

• Xandra

Hallo allemaal,

Ik heb jarenlang harde lenzen gedragen.Omdat ik ze niet meer prettig vond zitten ben ik overgegaan op zachte (maand) lenzen. Na een aantal metingen en lenzen verder heb ik bijna de lenzen waarmee ik goed kan zien.In 1 lens zit een cylinder.

Ik heb alleen moeite met lezen.

Hoe kan het dat ik toen met mijn harde lenzen zelfs de kleinste lettertjes van dichtbij kon lezen, en ook met mijn ( reserve) bril, en ook zonder al deze hulpmiddelen , want ik ben bijziend.

Maar met de zachte lenzen niet ? Ik kan pas goed lezen met zo'n leesbrilletje.

Voor mijn werk is dit erg lastig.

Als dit zo doorgaat ga ik maar weer terug naar mijn harde lenzen.Echt jammer want de zachte lenzen zitten ideaal.

Wie weet hoe dit komt? Of wat je eraan kunt doen ? Om nou varifocale lenzen te nemen..daar hoor je ook verschillende verhalen over en goedkoop zijn ze niet.

Wie weet het?

Alvast bedankt.

Groetjes

Xandra.

• ikkes

mag ik vragen naar je leeftijd???

• Xandra

Ja hoor dat mag! Ik ben 46 en ik weet dat de meesten op die leeftijd beginnen met een leesbril.Alleen vind ik het zo vreemd dat ik met harde lenzen zowel veraf als dichtbij goed kon lezen, en nu met zachte lenzen niet.Deze draag ik nu een pas een maand trouwens.

Groeten

Xandra.

• jos

Hi Xandra

Het kan zijn dat je bij de vorige (harde) lenzen aan 1 oog ondergecorrigeerd was, dus dat je aan 1 oog nog iets bijziend was. waardoor je zowel ver als nabij nog goed kon zien.(monovision)

Dit zou dan ook eventueel in de zachte lenzen aangepast kunnen worden.

Het kan ook liggen aan de randbewerking van de vorige lenzen. lenzen met een zgn hoge E waarde, hebben een positieve werking voor het lezen, niet echt veel maar juist bij jou leeftijd kan dat net die druppel zijn.

Dit effect kun je niet met zachte lenzen krijgen. en ben je dus aangewezen op monovision of multifocale lenzen.

Succes

Jos

• Xandra

Hallo Jos,

Volgende week moet ik weer met de proeflenzen terug en zal dit voorleggen.

Ben benieuwd wat hij hiervan vind.

En wat is een *E* waarde ?

Groeten

Xandra

• Jos

Oeps waar is m'n schoolboek….

De E waarde staat voor de excentricieit.

Een sferische lens is bolvormig (een cirkel) de Ewaarde =0

Bij asferische lenzen is het verloop naar de rand toe elliptisch (hij wordt dus platter)

De Ewaarde neemt dus toe. (voor lenzen meestal ergens tussen de 0.4 en 0.6)

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben, dit leg ik n.l. niet dagelijks uit..

• Xandra

Aha, ok bedankt Jos.

Ik heb de lenzenmeneer heel wat te vragen !

• Jos

Hoi Xandra

Zijn alle problemen naar tevredenheid opgelost?

Vr gr Jos

• Xandra

Hallo Jos,

Ik moest mijn afspraak voor controle afgel.dinsdag verplaatsen naar as dinsdag.

Even afwachten nog dus. Ik laat het natuurlijk weten.

Groeten

Xandra.

• Xandra

Hallo Jos ( en anderen natuurlijk ook),

Vanmiddag controle gehad en mijn *probleem* voorgelegd. In het kort komt het hier op neer dat wat jij al zei, die rand in de harde lens is een reden waardoor ik wel goed kon lezen.

Er zijn 3 evt.oplossingen. De leesbril ( die had ik inmiddels al aangeschaft), multifocale lenzen of 1 lens om te lezen en de andere gewoon.

Multifocale vind ik te duur en 2 verschillende lenzen dat vond ik maar niks, als proef kreeg ik voor 1 oog zo'n glaasje. Dan moeten de ogen elke keer opnieuw zich instellen.

Dus, ik verkies het comfort van het dragen van zachte lenzen met daarbij indien nodig een leesbril.

Groetjes,

Xandra.