een andere kleur ogen...opeens.......

• saar

Ik ben sinds ongeveer 1/2 week heel erg verkouden en keelontsteking……..maar nu zijn gisteren mijn ogen opeens veel lichter blauw geworden….opzich wel mooi….maar hoe kan dat nou……..ik bedoel je ogen veranderen toch niet zomaar van kleur……..ik heb normaal wel een bril met +1,25, +1…………

naja weet iemand hoe dit kan komen??????

• ikkes

heeft niets met sterkte te maken, de kleur van je ogen heeft te maken met de hoeveelheid pigment en doorbloeding van de iris.

• Chris

en met zonlicht !!! pigment verandert nu eenmaal bij zonlicht. Ogen worden lichter, net zoals haren onder invloed van zonlicht lichter worden.

• ikkes

euhm, chris

haren zijn dode dingen daar wordt geen pigment meer in aangemaakt, pigment wordt daar alleen nog in de wortel aangemaakt. ogen zijn levende dingen levende cellen die ook vernieuwd kunnen worden tenminste in de iris wel, daarbij wordt pigment aangemaakt door invloed van de zon waardoor iets donkerder kan worden zoals bij de huid! overigens durf ik niet met zekerheid te zeggen of de ogen door invloed van de zon donkerder of lichter worden, maar ogen met haren vergelijken slaat als een koe op een varken