Ik snap het niet meer?

  • klaas

    Beste collega's kunnen jullie onze oogartsen nog volgen,de automonteur is nog beter met zijn APK keuring.Voorbeeld vorige week een meneer in mijn stoel,die in december nog bij de oogarst was geweest,door gestuurd door niet zijn eigen huisarts,vanwege verlenging van het rijbewijs.Volgens de oogarts hadden de glazen nog de juiste sterkte,een nieuwe bril was niet nodig.Maar deze meneer had gelukkig een verstandige vrouw,deze liet hem weten,dat hij nou wel eens een nieuwe bril nodig had,vooral omdat de glazen vol met krassen zaten.Ja en als je dan een nieuwe bril koopt,moet je het ook goed doen,dus opnieuw de ogen opgemeten.Met de oude,de bril die volgens de oogarts nog goed was,zag deze meneer nog maar 60%,maar door mijn pasbril zag meneer weer 100%,kwam dus totaal op een andere sterkte,wat is er toch met onze oogartsen aan de hand,gunnen we elkaar het licht in de ogen niet meer,net zoals vroeger.Nu weet ik van oogartsen ook,dat ze veel werk hebben aan verkeerde sterkte van brillen, opgemeten door niet een deskundig iemand.Ons beroep is vrij dus iedereen mag oogmetingen doen,zelfs een automonteur,en een oogarts mag niet door vewijzen naar de juiste optiekzaak,maar zo kan het toch ook niet? Meneer heeft zijn rijbewijs weer verlengt met 3 jaar,gekregen met een bril waar hij maar 60% mee ziet,als hij volgende week zijn auto moet laten keuren,en er zit een sterretje in het autoruit,op net die verkeerde plaats,word hij afgekeurd,,ja de auto bedoel ik.Dan verstaat die automonteur zijn vak beter dan die oogarts,,ja toch.En beste andere brillenverkopers als je het oogmeten niet op de goede manier geleerd hebt,laat dit dan aan hen over die dit vak onder de knie hebben,die autorefractor is maar een hulpmiddel,die sterktes kloppen lang niet altijd.Het oog is een levend iets,en dat ander is maar een ding…………………….snap jij het nu nog,of krijgen we straks toch echt erkenning,met een nieuwe regering,we wachten maar af.Maar wel zou ik een ieder willen aanraden,die straks voor verlenging van het rijbewijs in aanmerking komt,om eerst de ogen te laten opmeten,en de goede onder ons laten u echt wel weten, of u bril nog de juiste sterkte heeft,wat heeft hij eraan om het anders te doen,om u een bril aan te praten,welke niet nodig is.Vooral in een klein bedrijf,wees nou eerlijk,dan kan hij toch beter de deur meteen sluiten,want vandaag of morgen komt hij u weer tegen,en al uw vrienden.Ik hoor het ze al zeggen,daar moet je zeker geen bril kopen.

  • lens

    Beste Klaas

    Helemaal met je eens , heb zelf al vaak mee gemaakt dat de oogarts had aangeraden om een kant en klare leesbril aan te schaffen “want die kost maar een paar euro”.Het blijkt dat er vaak gewerkt word op basis van moeten en kunnen.Een bril kan anders of hij moet anders , daar ligt het verschil ,60% is voldoende volgens deze arts , dus er is geen sprake van moeten veranderen,dus is de bril volgens hem/haar goed .

  • klaas

    Beste Lens.

    Nu je dit zo zegt,kom ik weer bij die APK,moet kunnen,nou ik denk dat we dat wel kunnen vergeten,dat moet voor 100% goed zijn,en dan laten we de mensen maar reiden met 60% zicht,dat is 10% boven de helft,dus net geen half werk.

    Dit past toch niet in deze tijd,hij is verplicht goede oogzorg te leveren dus geen half werk,,ja in een trapauto kom je ook vooruit.Natuurlijk is het wel zo dat we de ouderen,niet een sociaal leven moeten ontnemen,en een oorzaak kan zijn dat het niet beter wil dan die 60%.En hier kun je inderdaad zeggen“moet kunnen”dat mevrouw of meneer hun sociaal leven kunnen behouden,om met de auto naar de winkel of hun clubje,vereniging enz.te gaan.Dit is iets wat ik kan respecteren,maar het is onjuist om iemand,die met een nieuwe bril met een juiste sterkte,waar hij weer 100% mee ziet niet te gunnen,net zoals die loup met pootjes,want een leesbril kun je dit toch niet noemen.Dat zo'n ding tot grote schadeposten kunnen leiden,daar heb ik nog wel een voorbeeld van liggen,komt nog wel eens.

  • Klaas

    Dat een kant en klare bril kan leiden tot grote bedrijfschade,echt gebeurt verhaal!Meneer Jansen komt bij mij de winkel binnen,en vraagt of ik zijn ogen even wilde opmeten,je weet hoe dat gaat,je vraagt naar wat voor werk hij doet,om te zien met welke sterkte van leesbril hij het meeste baat bij heeft.Dat is het hem nu juist,ik ben planner,en ik moest een vaarroute uitzetten voor een byzonder transport,maar dat liep een beetje anders dan verwacht,en ben hierdoor na jou toegestuurd.Wat was het geval meneer had een brilletje van de drogist,daar kon hij het best mee doen,maar op de tekening had hij toch alles niet goed kunnen onderscheiden,en zag een streepje,wat in werkelijkheid een dam bleek,volkomen over het hoofd gezien.

    Dat je begrijpt wel het hele transport liep op een gegeven moment vast,en dan is het niet zo van,we gaan hier maar rechtsaf ofzo,nee het hele zaakje moest weer terug varen,heeft een dag extra gekost.

    Had meneer nu de juiste leesbril gehad,was dit alles niet gebeurt,hij had o.a.een cylinderafwijking,hij miste het contrast.Dus zeg nou nooit meer dat dit leesbrillen zijn,dit valt onder de loupen,en dit is er dan een met pootjes.Hiervan moet je een paar hebben,naast je gewone goed aangemeten leesbril,punt uit!