leesbril tegen bijziendheid

• Hans

Ik zag een medestudent van een jaar of 20 tijdens college een leesbril opzetten met lezen. In de pauze vroeg ik hem hoe dat zat want je ziet nooit mensen met jonge leeftijd een leesbril gebruiken. Hij zei dat het consequent gebruiken van een leesbril van +1,5 zijn bijziendheid verminderde. Hij droeg namelijk contactlenzen van -8 maar een aantal jaar geleden was dat nog -12. Volgens hem bevordert het langdurig lezen de bijziendheid en een leesbril gaat dit tegen. Hij droeg zoveel mogelijk een bril met een licht plus-sterkte. Kan iemand mij bevestigen of dit klopt? Kun je inderdaad op deze manier je bijziendheid te lijf gaan?

• leesbril

JA, je kunt hem ook preventief gebruiken. Ik heb mijn beide kinderen een leesbril opgezet, preventief tegen bijziendheid. Er komt wel iets meer bij kijken dan alleen die leesbril; niet lezen in bed, lezen bij zoveel verlichting dat je pupil maximaal klein is en een uur voor je gaat slapen ook geen nabij werk meer doen.

Je poetst toch ook je tanden preventief tegen caries? Maar als heel Nederland dat gaat doen kan over 20 jaar 2/3 van de opticiens wel sluiten, willen we dat?

Dat is de keerzijde.

leesbril.

• Hans

Dat klinkt wel erg ingewikkeld. Zit bijziendheid in de familie dat je daar zoveel maatregelen tegen treft. En hoe weet je dat dit helpt? Is dit ook bewezen? Willen je kinderen vrijwillig leesbrilletjes dragen?

Hans

• leesbril

We zijn een mens van de evolutie. 2000 jaar geleden leefde mijn familie en de jouwe ook, van jacht en bestonden er geen boeken, bestond er ook geen universiteit die hoge eisen stelt aan studenten, dus waren de mensen ook niet bijziend afgezien van geboorteafwijkingen.

Als je bevolkingsgroepen bekijkt zijn er die allemaal bijziend zijn, denk aan veel orthodoxe joden en bijvoorbeeld bij de indianen is er geen bijziendheid. Er is op dat gebied veel onderzoek gedaan en Dr Skeffington heeft daar al onderzoek naar gedaan in 1910. Zo nieuw is het dus niet. Als je zelf in bed leest, gaan je kinderen dat ook wel doen. En of die leesbril nodig is geweest achteraf, who knows, maar ik neem het risico niet. Dat zelfde kun je je ook afvragen met tanden poetsen. En mijn kinderen hebben liever die bril op dan dat ze hun tanden moeten poetsen voor ze naar school gaan. Laten we eerlijk wezen; een leesbril opzetten is maatschappelijk veel gekker dan een bril moeten dragen van -10 en het is ook heel gek als je rondloopt met bruine tanden waar er hier en daar een paar missen.

leesbril

• Lara

Hallo,waar zijn we nu eigenlijk mee bezig!

Even een logisch verhaal neerzetten

Stel je hebt -10.00 op jonge leeftijd,om met deze bril op 40cm te kunnen lezen moet je niet alleen deze 2.50accommoderern maar ook jouw 10 dioptrie.We weten dan ook,elk oogmeetkundige weet dit uit de praktijk,dat door deze training myopen later aan de leesbril beginnen dan mensen zonder afwijking.Dus het verhaal van vroegtijdig beginnen met een leesbril klopt niet!!!

Je maakt je accommodatie vermogen lui,je lensje veroudert eerder en je begint dus vroegtijdig aan een leesbril.

Ja en hoe zat dat ook alweer met bijziendheid.Juist je oog is iets te lang,het beeld valt voor het netvlies,lijkt me stug dat de lengte korter wordt door niet te lezen in bed.Maar misschien kan iemand mij dit duidelijk uitleggen?

Groet Lara