beeldschermbril

• Anna

Wat is nu de meest geschikte bril voor een 45-plusser die veel achter de pc zit. Ik werk als secretaresse en moet in de verte en op het beeldscherm kunnen kijken maar ook kunnen lezen. Ik heb nu een beeldschermbril maar die vind ik ook niet ideaal want daar kan ik alleen mee op het beeldscherm en in de verte kijken. Voor dichtbij lezen heb ik weer een aparte bril. Zou een multifocale bril dan een goede oplossing zijn? Ik wil dus een bril voor zowel lezen, beeldscherm als ver kijken. In mijn beeldschermbril zitten glazen van +0.25 en +1.0 met een cilinder van respectievellijk -1 en -0.5. De leesbril heeft een sterkte +1.25 en +2 met dezelfde cilinder. Ik hoor graag meer ervaringen over multifocale glazen.

• Peter

Hoi Anna,

Een normale beeldschermbril is bedoeld voor het toetsenbord (leesafstand) en de monitor, dus niet voor veraf. Hier worden in het algemeen goede resultaten mee behaald. Het nadeel is alleen dat in de verte niet scherp ziet.

Als je dat belangrijk vindt dan kun je inderdaad multifocale glazen nemen.

Pearle heeft een speciaal filter gemaakt voor mensen die veel met de computer werken (dataview) dit is een licht kleurtje dat extra comfort geeft.

En ze hebben een proeftijd (2 mnd) probeer het eens.

Gr. Peter

• Ik.

Ja multifocaal lijkt mij ook het beste. Alle afstanden schepr zicht. Dataview is ook een uitkomst. En die 2 maanden is proeftijd houd in dat als je binnen 2 maanden er niet aankunt wennen dat je gewoon je geld terug krijgt (van de glazen). Alleen Peter vergeet je nog dat Pearle ook 1 jaar lang garantie geeft op zijn produkten.

Maar om weer terug te komen op Anna, ik zou multifocaal gewoon proberen.

Ik.

• even dit

Een multifocaal lijkt mij (en ervaring) niet goed.

De zone is smaller als een computer glas.

Wat ook goed werkt, als je hem alleen voor de compueter houdt en krant lezen is een leesbril met een iets zwakkere sterkte als je leesbril op 33 cm.

Je behoudt een groot werkoppervlak.

Met multifocaal moet je zowiezo je stoel hoog zetten zodat je al door de tussenzone kijjkt, in plaats van je hoofd achterover te zwaaien om maar in de juiste zone te komen.

De opticien vindt het leuker om multi te verkopen, omdat dat meer omzet geeft, maar praktischer is als ze eens naar je verhaal luisteren en aan de hand daarvan beslissen wat het beste voor jeis.

En bij pearle krijg je gelijk het duurste glas door je strot gedrukt.

Succes

• Ik.

Helaas moet ik even melden dat wij Peter en Ik., wel degene zijn die goed geluisterd hebben. Anna heeft nu een bril voor de computer maar vindt dit erg lastig omdat er maar 1 sterkte in zit en ze ook in de verte scherp wil zien. En daarbij wil ze ook nog lezen. Dus multifocaal is geen slechte optie.

Als ze 3 brillen koopt (wat jij voorstelt, 1 voor verte, 1 voor lezen en een leesbril) ben je duurder uit. 3 monturen en 6 glazen zijn over het algemeen duurder dan een complete multifocale bril.

Ik.

• Anna

Ik had een sinds een paar jaar alleen die beeldschermbril . Ik kon er goed mee op het beeldscherm kijken èn mee in de verte maar niet meer goed mee lezen. Ik ben teruggegaan en heb mijn ogen opnieuw laten opmeten. Ik kreeg toen gratis nieuwe glazen waarmee ik op het beeldscherm kon zien en kon lezen. Het is dus een gewone leesbril met iets minder sterke glazen zodat ik er verder mee kan kijken dan 30-40 centimeter. Maar nu zit ik als een ouwe taart met een brilletje aan een touwtje. Als ik in de verte moet kijken, moet het brilletje af. Kijk ik weer op het beeldscherm, moet het brilletje weer op en ga zo maar door. In mijn werk kijk ik zowel op het beeldscherm, moet kunnen lezen maar heb ook veel met mensen te maken. Ik notuleer heel veel en dan moet ik de mensen aan kunnen kijken. Doe dat maar eens met zo'n brilletje. Dan zet ik dus weer mijn oude beeldschermbril op waar ik ook mee in de verte kan kijken en op het beeldscherm. Ik heb echter wel gehoord dat kijken met die multifocale glazen een kwestie van wennen is en dat er veel verschil in is ( ook in de prijs). Ik heb intussen al wel geïnformeerd maar ben geschrokken van de prijzen. Voor een glas dat geschikt is voor alle doeleinden zit je snel op 200 euro per glas. Bovendien loop ik de kans dat ik binnen een paar jaar de sterkte weer kan laten aanpassen omdat de ogen op deze leeftijd er toch niet beter op worden. Ik hoor graag mensen die er zelf ervaring mee hebben.

• Anna

Ik laat me niet zomaar iets door “mijn strot drukken” hoor! Ik bekijk het wel eerst goed en daarom vraag ik hier ook eerst naar reacties van mensen die er ervaring mee hebben. Voor een multifocaal glas met een groot gezichtsveld zijn de prijzen inderdaad gepeperd en dan wil ik ook zeker weten dat het goed functioneert. Ik heb nu een wat zwakkere leesbril voor het beeldscherm maar dat is in mijn geval ook niet ideaal. Hij gaat op en af en ik ben het brilletje om de haverklap kwijt. Het verschrikkelijke touwtje biedt dan wel uitkomst maar ik vind het géén gezicht.

• Klaas

Ik heb tot nu toe maar twee klanten gehad voor een beeldschermbril,de ene voldeed van hetgene wat deze meneer er van verwacht had,de ander kwam hem na een week alweer terug brengen en heb hem niet verder gekweld,en er gewoon een multifocale bril van gemaakt.Toen ik hem afleverde was meneer meteen al tevreden,dit was het volgens hem.Wat ik veel hoor is dat op de meeste kantoren die beeldschermbrillen niet voldoen,men loopt van de ARBO arst en weer naar de optiekzaak,ze zeggen je word hier nergens goed geholpen,en de meesten zitten weer met zo'n goedkoop leesbrilletje op achter het beeldscherm.Dit zijn niet mijn woorden maar van een klant,deze meneer was al brildragend en kon via het werk een beeldschermbril krijgen,maar door al die ellende om hem heen koos hij toch maar voor een goede multifokale bril.Mijn advies,kijk eens om je heen en vraag eens aan vrienden of collega's wat hun ervaring is,denk er wel aan dat ze de juiste sterkte hebben,en dat de glazen goed zijn ingeslepen,dit alles geeft weer niet een juist antwoord.Wat dit laaste betreft,komt het de laatste tijd helaas steeds meer voor.Voorbeeld uit de praktijk.ouder echtpaar komt bij mij in de winkel voor een nieuwe bril,dus oogmeting gedaan,meneer snapte niet waarom mevrouw steeds de bril afdeed als ze naar de tv zat te kijken,en mevrouw had mij verteld dat ze altijd met een loup moest lezen,en de brillenman had maar steeds gezegd ja beter is er niet voor u,nadat ze eerst al een paar keer was weg gestuurd met het welbekende,“ja u zal er eerst wel even aan moeten wennen”nou zo iemand kan maar beter bij een supermarkt gaan werken,want goed oogmeten kon deze niet,mevrouw liep al vier jaar zo met die bril op,gelukkig reed zij geen auto,maar desondanks heb ik door dit soort lieden,er weer een tevreden klant bij.Waar ze de bril weg heeft ga ik hier niet vertellen,ik weet het en steeds meer mensen komen met die klachten naar mij of de goede collega's,en dan weet je waar je waar voor je geld krijgt.En als ik dit hier zo neerschrijf kan ik mij best voorstellen,dat je niks laat aanpraten,moet u ook niet doen,maar een goede opticien praat u niets aan,want waarom zou hij u problemen verkopen?

• Anna

Wat ik er intussen van begrijp is dat een beeldschermbril niet meer of minder is dan een leesbril met zwakkere glazen zodat je er ook scherp mee kunt zien op een wat grotere afstand dan 40-50 cm maar niet verder dan pakweg een meter. Bij mijn werk is dat helaas niet ideaal. Ik notuleer heel veel en moet in de verte kunnen zien wie er aan het woord is. Soms moet ik ook naast me nog iets lezen. Ik heb intussen een multifocale bril besteld en heb me heel goed in de verschillende soorten multifocale glazen verdiept die verkrijgbaar zijn. Ik ben ook naar meerdere opticiens gegaan om mijn ogen te laten meten zodat ik dat kon vergelijken. Overigens kwam dat redelijk met elkaar overeen. Ik heb nu een type glazen besteld die zowel uitstekend zijn voor de verte als voor de computer. Verder waren dit type glazen voor het lezen ook goed. Mijn oude “beeldschermbril” heeft ook multifocale glazen maar die zijn voor het lezen niet sterk genoeg. Of van het leesgedeelte is te weinig over omdat het een kleiner montuur is en de glazen er niet goed zijn ingezet. Volgens het recept zou het leesgedeelte wel goed moeten zijn. Ik ben met die bril teruggegaan en toen hebben ze mij die tweede bril erbij gemaakt voor het beeldscherm en lezen. Dat is dus feitelijk gewoon een wat zwakkere leesbril. Maar beide brillen hebben tijdens mijn werk nadelen en steeds een andere bril opzetten is ook geen doen. Ik ben nu maar naar een andere opticien gegaan dus ik hoop nu maar dat het avontuur wel goed afloopt. Ik blijf in ieder geval nu wel heel kritisch en laat me niet meer wegsturen met smoesen dat ik eraan moet wennen.

• Anna

Intussen heb ik zaterdagochtend mijn multifocale bril opgehaald. Het wennen mocht geen naam hebben en het bevalt echt goed. Het werken aan het beeldscherm, lezen en in de verte kijken gaan allemaal uitstekend. Het is zo makkelijk om niet meer te modderen met twee soorten brillen. Een leesbril die je steeds op en af moet zetten is erg lastig in de praktijk. Deze kan ik gewoon op laten staan en ik kan er alles mee. Je hebt niet eens meer in de gaten dat je hem op hebt. Vandaag moest ik in de auto kaartlezen en de bril hoeft niet meer op en af. Echt geweldig!