beeldschermbril

• Anna

Wat is nu de meest geschikte bril voor een 45-plusser die veel achter de pc zit. Ik werk als secretaresse en moet in de verte en op het beeldscherm kunnen kijken maar ook kunnen lezen. Ik heb nu een beeldschermbril maar die vind ik ook niet ideaal want daar kan ik alleen mee op het beeldscherm en in de verte kijken. Voor dichtbij lezen heb ik weer een aparte bril. Zou een multifocale bril dan een goede oplossing zijn? Ik wil dus een bril voor zowel lezen, beeldscherm als ver kijken. In mijn beeldschermbril zitten glazen van +0.25 en +1.0 met een cilinder van respectievellijk -1 en -0.5. De leesbril heeft een sterkte +1.25 en +2 met dezelfde cilinder. Ik hoor graag meer ervaringen over multifocale glazen.

• Peter

Hoi Anna,

Een normale beeldschermbril is bedoeld voor het toetsenbord (leesafstand) en de monitor, dus niet voor veraf. Hier worden in het algemeen goede resultaten mee behaald. Het nadeel is alleen dat in de verte niet scherp ziet.

Als je dat belangrijk vindt dan kun je inderdaad multifocale glazen nemen.

Pearle heeft een speciaal filter gemaakt voor mensen die veel met de computer werken (dataview) dit is een licht kleurtje dat extra comfort geeft.

En ze hebben een proeftijd (2 mnd) probeer het eens.

Gr. Peter

• Ik.

Ja multifocaal lijkt mij ook het beste. Alle afstanden schepr zicht. Dataview is ook een uitkomst. En die 2 maanden is proeftijd houd in dat als je binnen 2 maanden er niet aankunt wennen dat je gewoon je geld terug krijgt (van de glazen). Alleen Peter vergeet je nog dat Pearle ook 1 jaar lang garantie geeft op zijn produkten.

Maar om weer terug te komen op Anna, ik zou multifocaal gewoon proberen.

Ik.

• even dit

Een multifocaal lijkt mij (en ervaring) niet goed.

De zone is smaller als een computer glas.

Wat ook goed werkt, als je hem alleen voor de compueter houdt en krant lezen is een leesbril met een iets zwakkere sterkte als je leesbril op 33 cm.

Je behoudt een groot werkoppervlak.