Hoofdpijn door accommoderen

• Anna

Mijn dochter had hoofdpijnklachten met name op school. Niet bij de gym of sporten maar vooral bij lezen. Ze is bij de oogarts geweest en heeft ze contactlenzen gekregen van +1.25 en +0.75. Nu heeft ze de lenzen twee weken in en heeft ze nog steeds hoofdpijn na lezen. Wie heeft hier ervaring mee en hoe lang duurt het voordat de hoofdpijn overgaat.

• Peter

Hoi

Ik ga er vanuit dat de oogarts naar meer heeft gekeken dan alleen de sterkte, bijv. evt. prisma afwijkingen, deze kunnen nl. veel hoofdpijn veroorzaken.

Zo niet dan lijkt me dat verstandig.

Maar natuurlijk is het wennen dus kijk het nog even aan is mijn advies.

Gr. Peter

• Lara

Vreemd,je verwacht dat er inderdaad iets met de oogspieren aan de hand is waardoor dit klachten geeft bij het lezen.Een jong iemand kan wel 1.25 en 0.75 accommoderen zonder klachten.Zou eens langs een orthoptist gaan en kijken of deze iets kan ontdekken.

Groet Lara

• Ik.

Even voor de duidelijkheid het is + en + kan je toch niet weg accomoderen?!

Ik ben het met Peter eens. Het is een behoorlijke sterkte om ineens te krijgen, de ogen moeten daar aan wennen en dit kost tijd. Het zal vanzelf overgaan denk ik, zo niet dan even terug naar de oogarts gaan.

Maar wat is de reden dat ze naar de oogarts is gegaan en niet gewoon naar een opticien?

Ik.

• Ik.

Sorry foutje zat niet op te letten.

Ik.

• Lara

Kinderen kunnen op jonge leeftijd heel veel plus zelf bijmaken(accommoderen)zonder dat dit klachten geeft!!!Geef je een kind in de bril te veel plus dan blijft ie onscherp zien,niets wennen.

• Anna

Dan heb je het probleem niet goed begrepen. Ze kan uitstekend accomoderen en daarmee dus ook scherp zien maar ze krijgt er wel hoofpijn van. Die hoofdpijn is juist het probleem maar helaas helpen de lenzen ook niet en moet ze terug naar de oogarts. Zodra ze haar ogen inspant met lezen, tv kijken of achter de pc krijgt ze klachten. Een hele dag sporten en geen inspanning van de ogen dan heeft ze ook totaal geen last van hoofdpijn.

• Lara

Jawel,ik heb het probleem prima begrepen hoor alleen is het niet aannemelijk dat een jong iemand van +1.00dpt accommoderen hoofdpijn krijgt.Vandaar dat mijn advies is om langs een orthoptist te gaan.Het accommoderen is nl gekoppelt aan de spieren om te convergeren(naar binnen draaien)misschien zit daar wel het probleem.Door overbelasting van die spier hoofdpijnklachten.Misschien een vreemde vraag maar is uw kind ook dyslectisch?Is veel onderzoek naar gedaan,

hypermetroop,convergentie en dyslectie.

Groet Lara

• Klaas

Snapt u het nog,mag wel een woordenboek bij,laten we eerst de bevinding van de oogarts afwachten,en geen paniek kweken,al denk ik ook dat dit met prisma,s te verhelpen is,en de orthoptist kan dit het beste bepalen,en meestal is het zo,dat deze in de zelfde praktijk werkt,bij de oogarts dus,we wachten maar af.

• Anna

Ze is niet dyslectisch en de optometrist waar ze is geweest voor de controle van de lenzen had het idee dat het kwam door een niet goed samenwerken van de twee ogen. Hij raadde aan een nieuwe afspraak bij de oogarts te maken om te testen met behulp van oogdruppels. Dat gaan we nu maar eerst weer doen.