vraagjehs!

• elvish

ik heb 2 vraagjes en ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven…….

Als je nu een bril hebt van +1.25/ +1 kan het dan alleen nog maar beter worden of alleen maar slechter (ik ben 15) en kan het überhaubt nog goedkomen…….

en is het nou bij + of bij - dat het in de loop der tijd beter kan worden…..????

• elvish

ow en de 2e vraag:

als je nog een extra bril wil…gewoon leuk….(ik heb deze nu een half jaar0 moet je dan voor een nieuwe weer een hele nieuwe oogmeting laten doen, of kan je ook gewoon de zelfde sterkte er weer in laten zetten..

• klaas

Beste Elvish je bent niet bij+ of bij- ziend,maar gewoon verziend,wat inhoud dat je dichtbij meer moet inspannen om alles duiderlijker te zien,en met het in de verte zien heb je minder problemen.Jou leeftijd is 15 jaar,dat betekend dat je nog in de groei zit,en de kans bestaat dat de sterkte kan veranderen in jou geval beter kan worden,dus minder sterk.Dit is ook bepalend bij aanschaf van een nieuwe bril,laat altijd je ogen even nameten,door een gediplomeert opticien of optrometrist om er zeker van te zijn dat je wel de juiste sterkte krijgt,sucses.

• elvish

neej, ik heb het een beetje fout uitgelegd, ik heb + sterkte, maar omdat ik te veel moest accomoderen……….dus het is niet voor dichtbij alleen…….

naja ik weet nie of dat verschil maakt…….

• moi

hoihoi elvish

je hebt het goed uitgelegd, maar wat klaas bedoelt is dat jij om scherp te zien in de verte al je ooglens sterker moet maken dit heet accomoderen. jouw ooglens is eigenlijk te zwak. zonder bril kun jij denk ik ook nog wel scherp zien, maar heb je veel last van hoofdpijn enz. als je gaat lezen moet je altijd accomoderen normaal altijd ongeveer +2,5 dpt en jij moet dan dus +3,5 dpt accomoderen dus meer als een ander.

over het opnieuw op laten meten ligt er een beetje aan wil je de brillen gaan afwisselen of als reservebril gaan gebruiken, dan zou ik dezelfde sterkte houden hoef je het minst te wennen elke keer als je je andere bril opzet.

• Klaas

Bedankt Moi,dat je de vraag hebt aangevuld,maar waarom zou hij zijn ogen niet opnieuw laten nameten,hij is nog jong,en stel dat het wel veranderd is,dan kan hij de oude bril,toch als reservebril gebruiken.Het is een kleine moeite,en deze jongeman kan alles weer prima zien.

• moi

hoi klaas lees laatste vraag wil je afwisselen of reservebril !!!!!!!!!!!!!!!