Probleem met cylinder - update: prismaglazen

• Mark

:

Beste mensen,

Ik ben vandaag bij een optometrist langsgeweest met mijn bril en de 2 oogmetingen op papier. Daar werd al snel duidelijk dat de oogmeting eigenlijk wel ok was, maar het probleem zat hem ergens anders: ik heb namelijk toen ik 2 jaar was aan mijn rechteroog een operatie gehad omdat ik last had van een lui oog. Hier heb ik soms nog wel eens last van als ik erg moe ben. Volgens de optometrist is dat de oorzaak van alle ellende in combinatie met verkeerde glazen, omdat ik waarschijnlijk prismaglazen nodig heb. Hiervoor dient een uitgebreide meting plaats te vinden van +/- 2 uur en daar wordt het dus verder onderzocht. De optometrist viel verder op dat mijn ogen roder zijn dan bij een gemiddeld persoon en daar heb ik blijkbaar dus ook steeds last van. Ook zonder bril had ik wel weer eens last van.

Het vreemde vind ik wel dat ik bij mijn oogarts niet te horen heb gekregen dat ik zulke glazen nodig had, terwijl hij wel wist van mijn afwijking. Ik ben met mijn 1e bril namelijk nog eens teruggeweest bij hem. Is het nu zo dat ik bij de 2e opticien langs moet gaan en hem hier op aan moet spreken of is het zo dat een opticien hier niets aan kan doen omdat hij zich met zulke problemen niet bezig houdt ?

En kan iemand mij iets meer vertellen over prismaglazen en of dat in een situatie als die van mij wel meer wordt toegepast. Volgens de optometrist spannen mijn spieren van mijn ogen zich continue (en dan met bril nog meer als zonder) teveel in waardoor ik traanderige, rode en licht geirriteerde ogen krijg. Ik ben wel blij dat ik nu wat meer duidelijkheid heb gekregen, allemaal hartelijk alvast voor alle informatie. Ik heb ook nog bij de 2e opticien mijn montuur met een bepaalde spray laten behandelen (iets tegen metaalallergie) maar dat was dus niet de oplossing ….

Mark

• clemelinde

Hallo Mark!

Hier nog een met PRISMA glazen! Ik heb vanaf mijn twaalfde (ben nu 23) lopen tobben met brillen. Sinds 2 jaar weten ze nu eindelijk mijn ‘probleem’ , mijn oogspieren zijn slap en ben dus in feite ‘scheel’. Van die scheelheid is eigenlijk niets te zien (soms 'savonds, dan gaat ie weg piepen), maar het zit meer van binnen. Mijn afwijking is erfelijk, mijn zus heeft het ook.

Ik heb dus jaren met een ‘sterkte’bril ronggelopen maar dat was dus niet de juiste diagnose. Telkens weer terug, en nu weten ze het! Sinds ik die prisma glazen heb (gewoon twee keer getest, test van kwartier per keer, bij de opticien) merk ik echt verschil! Echt superfijn! Alleen, een nadeel, de prismaglazen moeten steeds sterker worden, je raakt er aan gewend… Er is mij al verteld dat je uiteindelijk er weer operatief een ‘knoopje’ in je oogspier moet laten maken…maar ja, zo is het ook niets. Lang leve de prisma!

Je mag me ook mailen hoor, clemelinde@hotmail.com

• Bart

Bekende verhalen. Zelf heb ik ook ervaren dat niet een oogarts maar een opticien mij in de richting van prisma-glazen stuurde. De eerste optometrist waar ik ben geweest werkte samen met een oogarts. Zij schreef weliswaar prisma's voor die ik volgens haar uitsluitend voor aanvulling bij het lezen nodig had, maar hiermee zag ik met een oog steeds wazig. Mijn opticien heeft mij toen een adres gegeven van een andere optometrist waar hij erg veel vertrouwn in had. Deze schreef mij veel minder prisma's voor maar deze zitten zowel in het verte als in het leesdeel van mijn bril.

Anders dan Clemelinde aangeeft nl. dat de prisma's steeds sterker zullen worden, gaat deze optometrist juist te werk op een wijze die dit tegengaat. De methode die daarbij wordt toegepast wordt de Zeiss polatesten genoemd. Informeer bij jou in de buurt naar een optometrist die deze methode hanteert.

De eerste meting duurde inderdaad bijna 2 uur. Nu na enkele jaren zijn mijn klachten niet geheel weg, maar wel duidelijk minder dan voor het gebruik van prismaglazen.

succes

Bart

• Mark

Dank voor je reaktie. Had jij toen je de verkeerde bril droeg ook altijd last van de problemen die ik had: moeie, traanderige ogen ? Wel erg vervelend voor je dat het zo lang heeft moeten duren. Ik heb dus ook een lui oog dat geopereerd is, dus ik heb er ook alleen wat last van als ik echt moe ben. Maar het zit bij mij dus ook van binnen. Hoe kwamen ze er achter dat jouw oogspieren te slap waren, of is dat altijd zo als je last van een lui oog hebt of daar aan geholpen bent ?

• Mark

Dank voor de hulp. Ik zal zeker even informeren of dat zo'n Zeiss polatest is, maar dat zal waarschijnlijk wel, want het duurt bij mij ook 2 uur. Draag jij de bril ook constant ?

Ik ben erg benieuwd naar de meting eind januari en zal hier de ervaringen laten weten.

• clemelinde

Nou met die ‘verkeerde’ bril had ik altijd het gevoel dat ik nog een extra moest scherp stellen. Ook had ik vaak het gevoel dat ik ‘ergens niet bij aanwezig was’, het ging ‘langs’ me heen.

Die opticien, tevens ortoptist, heeft toen uiteindelijk de ‘scheelheidstest’ bij mij uitgevoerd.

Ben gisteren weer bij de opticien geweest. Mijn ogen zijn heel erg achteruit gegaan…van prisma 3 (1,5 verdeeld over beide ogen), naar prisma 9,10! Nu ben ik doorgestuurd naar het ziekenhuis. Waarschijnlijk wordt er t.z.t. een knoop in de spier gelegd.Mark schreef:

>

> Dank voor je reaktie. Had jij toen je de verkeerde bril

> droeg ook altijd last van de problemen die ik had: moeie,

> traanderige ogen ? Wel erg vervelend voor je dat het zo lang

> heeft moeten duren. Ik heb dus ook een lui oog dat geopereerd

> is, dus ik heb er ook alleen wat last van als ik echt moe

> ben. Maar het zit bij mij dus ook van binnen. Hoe kwamen ze

> er achter dat jouw oogspieren te slap waren, of is dat altijd

> zo als je last van een lui oog hebt of daar aan geholpen bent ?

• Mark

Hoi,

Ik had met die verkeerde bril juist idee dat ik alles echt overdreven scherp en dichtbij zag. Ik moet overmorgen voor een test van 2 uur lang bij een optometrist zijn. Dank voor jouw informatie en ik vraag me af of ik nu ook niet nog naar een ortoptist moet of dat de optometrist voldoende is. Ik zal dit zeker eens overmorgen navragen en misschien heb ik ook wel een vorm van strabisme (zoals ik in een andere reply las). Ik hoop dat de optometrist de juiste diagnose kan stellen, maar dat zal wel, ik zal in ieder geval naar die scheelheidstest vragen ….

• moi

hoi mark

even voor de duidelijkheid strabisme is scheelzien bij de een is het zichtbaar en bij de ander niet.