Hoi,
Een half jaar geleden heb ik voor het eerst in mijn leven een bril gekregen. Ik had de volgende waarden bij mijn oogmeting:
Rechts: Sfer. -075 Cyl: -0.75 As: 70
Links : Sfer. -0.75 Cyl: -0.50 As: 90
Het probleem was dat als ik de bril een tijdje droeg (meestal al na een 10 minuten, een kwartier) dat ik dan last kreeg van een branderig gevoel aan mijn ogen.
Er zit een lichte irriatie rond mijn oogranden (onder mijn wimpers, en het gebied waar de huid het oog raakt, dus onder die randen), zo voelt het, is misschien een beetje moeilijk uit te leggen. De ene keer is het erger als de andere, maar ik heb er altijd wel last van als ik de bril draag. Als ik hem dan ‘s avonds gedragen heb, dan wordt ik meestal ’s ochtends wakker met dikke ogen (gevoel alsof mijn ogen echt dicht zitten), dit gaat dan na een paar uur wel weer over. Het is vaak alsof ik het gevoel heb dat mijn ogen licht gaan irriteren / gaan jeuken en ik heb dan de neiging om mijn bril af te doen en te gaan wrijven.
Voordat ik de bril (een jaar daarvoor) kreeg liep ik wel bij een oogarts voor een ontsteking (iets van een bindvliesontsteking dacht ik), maar dat is toen met druppels weggegaan.
Ik ben nog naar mijn oogarts terug geweest (met de bril) en die zei dat alles goed was nu en dat de bril ook goed was qua sterkte etc.
Daarna ook terug geweest naar de optiecien en die hebben de boel opnieuw doorgemeten, en daar kwam ongeveer hetzelfde uit (verschilde wel iets, maar dat kwam altijd wel voor zei de opticien, en dat kon geen invloed hebben).
Daarna ben ik op advies van een kennis naar een andere opticien geweest en die zij dat de bril qua oogmeting niet klopte en dat ik mijn geld terug moest vragen. Afijn geld terug gekregen, glazen ingeleverd en voor een nieuwe oogmeting langsgeweest bij die 2e opticien. Daar kwam uit:
Rechts: Sfer. -075 Cyl: -0.50 As: 80
Links : Sfer. -0.50 Cyl: -0.75 As: 90
Iets andere waarden dan bij de 1e opticien dus. Daar opnieuw glazen in het oude montuur laten zetten, en ik was erg hoopvol dat het nu weg was. Echter: ik merk eigenlijk geen echt groot verschil met mijn 1e glazen en het zelfde probleem keert nu weer terug: dus ook weer branderige / jeukende ogen na 10-15 minuten.
Ik ben dus een beetje wanhopig: want waar licht dit nu aan ?
Kan ik misschien beter kiezen voor contactlenzen (als dat kan met mijn sterkte en gevoelige ogen) of kan ik niet tegen de cylinder in de bril: veroorzaakt die de irritatie ?
Wat kan ik nu het beste doen, want ik kan dus wel weer naar een andere opticien gaan, maar dan heb ik misschien weer hetzelfde probleem.
Alvast hartelijk dank voor de hulp,
Groeten,
Mark