Ik heb net een nieuwe bril gekocht waarin vanwege het montuur extra dunne glazen noodzakelijk waren, voor het eerst in mijn “brilcarriere”. Door het ene oog zie ik nu prima, maar met het andere oog blijft het behelpen.
In het midden van dit glas (-5,75, cilinder -0,75, as 20) zie ik perfect, maar aan de buitenrand hiervan wordt alles steeds waziger. Natuurlijk is dat met ieder glas wel zo, maar dit is een extreem geval waar ik niet aan lijkt te kunnen wennen. Aan het andere oog (-3,25, cilinder -2.00, as 165) heb ik nergens last van. Door het ontbreken van perifeer zicht voel ik mij constant alsof ik dronken rondzwalk. Mijn opticien staat voor een raadsel, het schijnt niet mogelijk te zijn dit perifere effect te meten en de sterkte en cilinders enzo kloppen prima, is geen twijfel over. We hebben nu al twee soorten dunne glazen geprobeerd, maar niets schijnt te helpen. En dat terwijl ik met mijn oude bril, zelfde sterkte maar met standaard (dikke orma) glazen nergens last van heb.
Mijn vraag aan jullie: is er iemand hier die wel eens tegen dit zelfde probleem aangelopen is, of die een verklaring heeft voor dit toch wel (moet ik toegeven) erg vage verhaal??? Alvast bedankt!