problemen met dunne glazen

• Martijn

Ik heb net een nieuwe bril gekocht waarin vanwege het montuur extra dunne glazen noodzakelijk waren, voor het eerst in mijn “brilcarriere”. Door het ene oog zie ik nu prima, maar met het andere oog blijft het behelpen.

In het midden van dit glas (-5,75, cilinder -0,75, as 20) zie ik perfect, maar aan de buitenrand hiervan wordt alles steeds waziger. Natuurlijk is dat met ieder glas wel zo, maar dit is een extreem geval waar ik niet aan lijkt te kunnen wennen. Aan het andere oog (-3,25, cilinder -2.00, as 165) heb ik nergens last van. Door het ontbreken van perifeer zicht voel ik mij constant alsof ik dronken rondzwalk. Mijn opticien staat voor een raadsel, het schijnt niet mogelijk te zijn dit perifere effect te meten en de sterkte en cilinders enzo kloppen prima, is geen twijfel over. We hebben nu al twee soorten dunne glazen geprobeerd, maar niets schijnt te helpen. En dat terwijl ik met mijn oude bril, zelfde sterkte maar met standaard (dikke orma) glazen nergens last van heb.

Mijn vraag aan jullie: is er iemand hier die wel eens tegen dit zelfde probleem aangelopen is, of die een verklaring heeft voor dit toch wel (moet ik toegeven) erg vage verhaal??? Alvast bedankt!

• peter

Martijn ook ik heb dat probleem al eens meegemaakt met die extra dunne glazen,Ien ook ik kon daar niet aan wennen ik was in die tijd vrachtwagenchaffeur en als ik in mijn rechterspiegel keek dat zag er alles vervormd en wazig uit , Ik had toen +1,25 cyl 4.0 as 163 Ik heb het probleem besproken met de opticien en ben toen terug gegaan naar de oude glazen,dus het probleem moet bij je opticien of bij de frabrikant van de glassen bekent zijn mijn glazen waren toen van essilor die ook nog eens der eigenmerk teken in het hoekje van het glas hadden staan.

maar een raad je went nooit aan die dunne glazen het komt voornammelijk door je hoge cylinder dus de kromming van je glas ,ga terug en kijk of er de oude dikkere glazen wel in te zetten zijn.

Ik ben nu gelaserd en heb god zij dank geen bril meer nodig

succes martijn

Peter

• jos

Hoi Martijn

Je hebt nu waarschijnlijk a-sferische glazen gekregen, deze zien er in het montuur mooi uit maar optisch zijn ze niet zo erg zuiver, precies door het midden kijkt het goed, maar naar de randen toe geven ze veel vertekening. ik raad je aan om gewone sferische glazen te nemen wel met een hogere brekingsindex natuurlijk.

Ik kan me trouwens niet zo goed voorstellen dat de opticien er niets van begrijpt.

Is het wel een opticien?

Succes

Jos.

• Oogzorg Briljant

Dag Martijn,

Zoals Jos al schrijft zijn er wel degelijk verklaringen te vinden. Een mogelijk verschil in slijpwijze is er één. Maar zo zijn er nog meer te bedenken. Zomaar even denken in de ruimte:

# Verschil in perifere slijpwijze (Sferisch / A-Sferisch).

# Verschil in frontcurve.

# Verschil in kleurschifting (Een onderschat probleem. Kleurschifting wordt uitgedrukt in het getal van Abbe; de mate waarin wit licht uiteen gerafeld wordt en dus perifeer onscherpte en halo's rondom lampen veroozaakt. Des te hoger des te beter, ik vind 40 een minimum. Dit verschilt per materiaal, fabrikant en index).

# Verschil in hoornvliesafstand (afstand tussen oog en centrum glas).

# Verschil in curve en inclinatiehoek (hellingshoek) van het montuur.

# Verschil in cd (centra tussen de glazen) en inslijphoogte.

Ongetwijfeld is er nog meer te onderzoeken. Ik schud ze zo uit m'n mouw, dus mits je opticien inderdaad opticien is, mag je toch juist bij dit soort problemen de nodige inventiviteit verwachten.

Succes met het oplossen van je probleem.

Yvar Steketee van Oogzorg Briljant ( www.Oogzorg-Briljant.nl ).

• Klaas

Wat veel van mijn vakgenoten vergeten is,om de hoogte van de pupillen af te tekenen,en de glazen op de juiste hoogte in te sluipen naar advies van de leverancier,het is maar een weet. Klaas

• Dolessbemore

Ik vermoed dat het hier gaat om een tigth visual behaviour. Dat komt nogal vaak voor bij bijzienden die lang met eenzelfde bril hebben gelopen. Dat betekent dat het visueel gedrag weinig flexibiliteit kent en elke wijziging van montuur of glazen voor heel wat problemen kan zorgen.De beste manier om hier iets aan te doen is prismatraining (een onderdeel van visuele training). Raadpleeg optoloog. Zie www.optologie.be