Wie kan mij helpen?
Sinds een kop-staart botsing ben ik overgevoelig voor hoofdzakelijk zonlicht (zowel direct, indirect als difuus), na uitgebreid onderzoek door een oogarts en orthoptist is geen afwijking geconstateerd.
Bij een opticien ben ik er achter gekomen, dat bruingetint glas het gevoel versterkt, hetzelfde alleen in mindere mate voor groen en blauw glas. Een van grijs glas (grijs blijkt alle kleuren en licht “tegen te houden”) voorziene zonnenbril die ik na het ongeval gekocht heb, helpt me wel. Nadeel is echter dat een zonnebril een sociaal probleem oplevert, zowel op school als tijdens mijn weekend baan als chauffeur. Daarnaast zou de bril voor een volledig afgesluiting moeten zorgen, maar ook daarmee is het eerste probleem niet opgelost.
Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar zonnelenzen. Dit heeft tot dusver alleen maar duidelijkheden opgeleverd, maar geen hulpmiddel. Zoals gezegd, bruin glas is niet de oplossing. Grijs wel, maar dat blijkt er niet te zijn.
Ik heb inmiddels speciaal gemaakte zachte lenzen (zwartgetint) geprobeerd, maar daar blijkt een probleem met het zicht te ontstaan. Ruw gezegd, wordt de kleur er op geverfd, waardoor er niet net zoals bij een zonnebril een egale structuur ontstaat (deze egale structuur ontstaat dus door opdamping van de kleur, wat niet mogelijk is met zachte lenzen)
Aangezien het een blijvend probleem is, ben ik op zoek naar een fabrikant of winkelier die me verder kan helpen aan een (harde)lens te komen die dus juist zwart/grijs getint is, zonder dat er problemen met het zicht ontstaan.