Bril over contactlenzen

• Jos

Kort geleden ontmoette ik een vriend, die een bril droeg met hele dikke min-glazen, terwijl hij normaal een bril droeg met een gering min-sterkte. Ik vroeg wat er met z'n ogen gebeurd was. Hij vertelde me dat hij contactlezen droeg met een hoge plus-sterkte om daardoor een bril met een hoge min-sterkte te kunnen dragen. Hij voelt zich happy bij het dragen van zo'n bril!

Kennen jullie nog meer van zulke voorbeelden of zijn er die dit zelf ook in praktijk brengen?

Jos

• Peter

Ik begrijp dit niet! Wie gaat er nu met jampotglazen op lopen, terwijl je die helemaal niet nodig hebt! ‘t Is al erg genoeg als je werkelijk zulke slechte ogen hebt en zo’n bril nodig hebt, omdat je geen lenzen kan verdragen en voor een laser- of implantatiebehandeling ongeschikt ben, zoals ik.

Peter

• Hans

Sorry hoor, maar het lijkt me ook wel erg leuk om eens een sterke bril te dragen. Zo'n bril van -6 of -7 vind ik erg sexy staan! Er straalt een bepaalde romantische afhankelijkheid vanuit! Een bepaalde kwetsbaarheid. Daarbij vind ik het raadselachtig dat je wazig ziet en met behulp van een paar glaasje waar niemand doorheen kan kijken alles scherp ziet. Ik vraag me af of het vaker voorkomt dat iemand lenzen en een bril aanschaft en of die vriend van Jos die bril nu vaak draagt.

groeten

Hans

• Jos

Hans, bedankt voor je reactie. Ik heb n.a.v. jouw bericht mijn vriend nog eens opgebeld en gevraagd wat de sterkte is van die bril met extreem dikke glazen. Hij vertelde dat het glazen zijn van -18 in de normale uitvoering. Normaal heeft hij -4. Om goed door de bril te kunnen zien, draagt hij lenzen van +12. Met deze lenzen erin ziet hij zonder bril niets. Hij is dan, zoals je schrijft, afhankelijk en kwetsbaar. Het dragen van deze bril geeft hem een kick. Hij draagt de bril steeds vaker. In ieder geval enkele uren per dag.

Hij kent ook iemand die het zonder lenzen doet. Ieder jaar bestelt die persoon sterkere glazen voor z'n bril, -2 per keer sterker. Na een jaar zijn z'n ogen gewend aan de sterkere glazen en dan bestelt hij weer nieuwe. Ik weet niet tot welke sterkte zo iemand het vol houdt. Kent iemand nog mee van zulke mensen?

Jos

• Peter

Zeg Jos, hoe dik zijn die glazen van je vriend dan wel niet en worden zulke standaard glazen nog wel gemaakt met deze sterkte?

Peter

• Jos

Peter,

Mijn reactie op jouw vraag liet even op zich wachten daar mijn vriend met vakantie was. Zijn glazen zijn aan de zijkant zo'n 15 mm dik en het zijn gratis! glazen van Specsavers in Amsterdam. Standaardglazen zijn daar altijd gratis, ongeacht de sterkte. Hij heeft er wel even op moeten wachten, ze moesten nl. speciaal gemaakt worden. Of ze nog in een hogere sterkte (-20 of hoger) geleverd kunnen worden, wist hij niet, Misschien weet een van de lezers dit?

Jos