deze proef kent 2 uitvoeringen; voor 1 oog en met beide ogen.
met 1 oog is het een controlemiddel of je de oogmeting correct hebt gedaan;
het is namelijk zo dat groenlicht (het groene vlak) 0.25 DPT Voor het netvlies valt
en roodlicht valt 0.25 DPT erachter wit licht zit hier precies tussen (de letters in het witte vlak.
ik controleer op het einde van de oogmeting van een van de ogen of ik mijn meting goed gedaan heb; als de persoon bij mij in de stoel aangeeft dat groen beter is dan heb ik teveel minsterkte gegeven en word er geaccomodeerd dat is dus niet de bedoeling! als men rood beter ziet dan zit ik in ieder geval goed; op dat het brandpunt van rood licht 0.25 DPT achter het netvlies licht kan men dit scherper op het netvlies krijgen door te accomoderen als het dan goed is hef ik met +o.25 de accomodatie op en met nog een keer +0.25 word het slechter; dan weet ik dat mijn meting voor dat oog goed is
als men de rood-groen proef voor beide ogen doet controleer je de meting nog een keer zoals hierboven beschreven, je kan er ook mee bepalen HOE men met beide ogen kijkt want je zal begrijpen dat met elk oog apart een heel ander verhaal is dan met beide ogen samen.
je vraagt dan eerst of met het rood groene vlak ziet en hoeveel met er ziet; ziet met er 4 dan is alles ok, ziet men er maar 2 dan kan is de samenwerking tussen beide ogen niet optimaal…. wat erdan verder aan schort…daar zijn weer andere tests voor…
Ik hoop dat ik het zo wt voor je verduidelijkt heb en mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel